כלים לכתיבת סיפור

איך לכתוב סיפור?

האם אפשר לכתוב סיפור עם דמות ששונה ממך ב – 180 מעלות? 

האם כל סיפור הוא בעצם אוטוביוגרפי? עמוס עוז כתב שכל הסיפורים שהוא כותב הם אוטוביוגרפיים במובן מסוים. עם זאת, ענק הספרות העברית לדורותיה, חזר לא פעם על הדוגמה של פרופסור ולדימיר נבוקוב ועל אותו ראיון בו נשאל על ידי מראיינת תמימה, או אולי סתם ארסית, על נטיותיו הפדופיליות. עמוס עוז הסביר את תשובתו המתחמקת של נבוקוב. אם היה מודה שאין הוא נמשך לילדות צעירות, היה מוציא את העוקץ מאחד מהספרים הבולטים ביותר בתקופה המודרנית. על אופציית התשובה האחרת כמובן נדלג.

מה תפקיד המציאות בסיפור שלך?

בחדרי הכותבים של איגוד התסריטאים, אותו אני מנחה בשנה האחרונה, כותבים וכותבות רבים מנסים להיאחז במציאות האובייקטיבית כמצפן לכתיבת הסיפור שלהם וכברומטר לאפיון הדמות הראשית. הרבה פעמים, הסיפור שלהם גולש למחוזות אחרים לגמרי ממה שקרה במציאות, ולא פעם הדבר מפחיד אותם. אבל מה היא מציאות אובייקטיבית? מה התפקיד שלה בסיפור שלך?

כתיבת סיפור מציאותי שקרה או לא קרה למספר

את הסיפור הקצר שלפניך, 'חד פעמית', כתב גבר בן שלושים, מטירת כרמל הקטנה והשמרנית. לא כתבה אותו בחורה לסבית הרפתקנית מתל אביב. אלה העובדות, אבל מה האמת? האם הסיפור הקצר שלפניך הוא אוטוביוגרפי? אני מזמין אותך לקרוא את הסיפור, לחשוב על דבריו של עמוס עוז ועל תשובתו של נבוקוב, ולהחליט בעצמך – האם המציאות היא האמת, או שהאמת הפנימית של הכותב היא משהו קצת יותר מורכב?

איך כותבים סיפור?

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

התורה כולה פרק 2
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה פרק 2: ביקורת עצמית בתוך החושך הגדול

את פוסט הזה אני יושב לכתוב במדרגות שבין רחוב הנטקה לרחוב האורן בחיפה, בשעה רבע לתשע במוצאי שבת, כשמאות מפגינים עושים את דרכם חזרה ממרכז חורב הביתה. לא הייתי איתם בהפגנה, אני גר קרוב ופשוט רציתי למצוא מקום שקט לכתוב בו את ההמלצה. בבית לא שקט כרגע, והמולת הקרע בעם ישראל מהווה, באופן פרדוקסלי ואולי גם פלאי, מקום שקט ומכיל יותר מאשר הבית.

התורה כולה - פרק 1
אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

התורה כולה: סיפורו של משה – פרק 1

"התורה כולה" מנסה להציג את סיפור חייו של משה ואת יציאת מצרים מפרספקטיבות שונות, כולל הזווית האסלאמית המופיעה בקוראן. הסדרה מעלה תובנות מעניינות לגבי תהליך ההתפתחות של משה ונוגעת בנושאים כמו רצון חופשי וזכויות נשים. הסדרה מעוררת מחשבה ומהווה נקודת מבט ייחודית על אחד הסיפורים המשמעותיים ביותר בתנ"ך. בעיקון לא מתאימה לצפייה עם ילדים, אבל אני צופה עם שלי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

גם אלוהים צריך לפרוק כמו אדם (סנדלר) SPACEMAN

מאחורי כל אלה עומד צורך תמידי לפרוק, לתור אחר אהבה עצמית חמקמקה. ואם לא אהבה אז לפחות אהדה, ואם לא אהדה אז לפחות סיבולת, ואם לא סיבולת אז לפחות שלא נסבול.

אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

שיר השירים אשר לשלמם: החבר'ה הטובים שלא מפספסים הפגנה וישרפו כולם

להורים שלנו לא היה שום דבר. מהאדמה הם בנו את עצמם, קמו מאפר. אנחנו בני שישים עכשיו, שבעים עכשיו, יתומים מאם, יתומים מאב. נתנו לכם חיים טובים ואתם מזלזלים. יושבים אצל פסיכולוגים בספה ומתבכיינים על כן חיבוקים – לא חיבוקים. שם למעלה יושב גנב על כסא מלוכה ועל ראשו כובע להבה. שלחנו יד וקיבלנו כוויה.

ייעוץ-לכותבים

מה צריך לעשות?

בתור עורך תסריט ומנחה סדנאות כתיבה וחדרי כותבים, וכנציג של איגוד התסריטאים, כותבים רבים שואלים אותי שאלות רבות שמסתירות שאלה גדולה אחת: מה צריך לעשות כדי שמה שכתבתי יצליח? אם השאלה הזו מטרידה גם אותך, אז אני מאמין שהגעת למקום הנכון.

אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

בואי נקח לנו יום (אני מתגעגע אלייך)

אני רואה שלא טוב לך בימים האחרונים ואני פוחד להאשים את עצמי בזה, אז אני שומר על מרחק. אני שונא את האינטסטינקט המחורבן והמקולל הזה. מה אם לא היינו צריכים לעבוד עכשיו? אם היינו לוקחים לנו יום ושוכבים כל היום, לא עושים כלום – רק שוכבים כל היום?

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.