התורה כולה: סיפורו של משה – על קורבן האדם

הסדרה מכניסה אותך לעולם התורה באופן ויזואלי, ויש בה דברים מעניינים מאוד אבל גם כמה דברים מהותיים שהסדרה מפספסת ושאני רוצה להשלים עבורך. לא אספיק להשלים את כולם במקום אחד ואני לא רוצה להקדיש את חיי בכתיבת כל הדברים שחסרים, כי כמה שלא אכתוב תמיד אוכל למצוא עוד, אבל את הדבר המהותי ביותר אותו הסדרה פספסה חשוב לי למסור לך, וזה - קורבן האדם.
התורה כולה סיפורו של משה

למי זה מתאים: לך.

באיזה מצב צבירה לצפות: יהיה אשר יהיה.

ממה להיזהר: מהפחד עצמו.

ציון כללי: 8 מתוך – 5.

כן, אמנם פרשנותם של בני האדם לתורת אלוהיו הרחיקה לכת בדיונים בלתי פוסקים אודות הטוב והרע עליהם הצביע משה אשר בחר להתעקש על שליחות ידו וסרב להתמסר לברית המילה בה השתמש האל על מנת לתקשר עמו ולהעביר את מילות האל שנמצאות אצלו, כלואות ללא איש מלבדו אשר מסוגל להעביר את מילותיו של האל ממנו אל בני האדם שכן אש גדולה שאיננה מתכלה היא לא דבר שכל אחד יכול להתמודד אתו. כשמדובר בשליחות מיוחדת צריך אדם מיוחד, אחד שאנשים יקשיבו לו מתוקף מעמדו ומתוקף הקורבן אותו הוא מקריב על מנת למסור להם את המסר שאלוהים רוצה להעביר. משה היה צריך להיות אדם חזק מאוד נפשית, אחד שלעולם לא יכה על חטא, מנהיג. 

סיפורה של ציפורה אשת משה

אני רוצה ברשותכם לשאת דברי תודה למשה בן עמרם, אבי גרשום ואליעזר, ולציפורה אשתו. אדוני, ברשותך אתחיל בדברי תודה לאשתך, ואני סבור שאתה מברך על כך בלבך. גברתי, בשמי ובשם כל עם ישראל לדורותיו אני רוצה להודות לך מעומק לבי על ההקרבה הבלתי אפשרית שלך. ילדייך איבדו אב ואת איבדת בעל, ולא ניתנה לכם הזכות להתאבל על לכתו בעודו חי ומתהלך על פני האדמה. הגיע לך להתאבל גברתי, לך ולילדייך שנדרשו לחיות את חייהם בנשיכת שפתיים ולשדר אומץ כלפי חוץ, כשמפנים לבם שבור לרסיסים.

אישך לא היה סתם אבא, הוא היה דמות אב שכולה הוד והדר, דמות גדולה מהחיים, אדם אשר ילדייך נשאו אליו את עיניהם ואהבו אותו אהבה אינסופית ונצחית. בעלך אהב אותך ואת שני הבנים שלכם, אבל כל חייו רדף אותו קול הצדק ולא נתן לו מנוחה, אותו קול שגרם לו לעשות את שעשה למצרי ולברוח מפני הדין עד שהגיע אלייך, אותו קול שבסופו של דבר לקח אותו מכם. "אבא משחרר את עמו חמוד שלי, וגם את עצמו כי הוא חלק מהעם, כבר אמרתי לך, עכשיו נסה לישון."

היית אומרת לאליעזר הקטן כשהיה בוכה חרש מתוך שינה וסודק סדק נוסף בלבך המרוסק. אלוהים ניסה להגיד לו, באמת שהוא ניסה, אבל בעלך הוא חלק מעם המכונה בפי אלוהים 'קשה עורף', והוא התעקש ללכת בדרך בה הוא בחר ולא להסתכל לצדדים ולא לאחור. עורף קשה, לא מסתובב כמו שצריך, כמו עורף של אותם קורבנות עגל מסכנים שהגברים הורגים כדי לתת לאדון שלהם, כמו חתול שמגיע עם ציפור בין שיניו לפתח ביתו של מי שבכוחו לספק לו אוכל. 

אישך רצה להשתנות, הוא הבין את עצם עיוותו, אבל הוא סרב להכיר בעובדה שהוא ניצב מולו חסר אונים, נקודה קטנה וחסרת משמעות בהיסטוריה האלוהית האינסופית, זו שמעידה כבר בתחילת הסיפור כיצד הוא עתיד להסתיים. בתי, דעי כי בעלך היה המתוקן שבמתוקנים בדורו. נפשו התענתה מגודל הפער שבין העתיד לבוא לבין הקיים, ומתוך כך אני רוצה לעבור אליך אדוני, כבוד רבנו משה בן עמרם ויוכבד, איש האלוהים. 

סיפורו של משה בן עמרם ויוכבד

מה גבוהה נפשך משה ומה רבו מעשיך בשם אהבתינו לאמונה בעתיד לבוא. מה רבו רודפי האושר אדוני, ומה רבו עבדיהם בימינו. הלך האדם ונחלק לאדונים ועבדים והוליד מלחמות שחרור ושיעבוד, ואתה עמדת בפני פרעה ואמרת בקול גדול "שלח את עמי". אתה גאלת אותנו מעבדות וחיסנת אותנו מפני תאוות העבדים, שבכל שנה אנחנו קוראים באגדה וצמים מחמץ וזוכרים ומזכירים לבטננו את חיי העבד במשך שבוע ימים. מי שלא עושה את זה, בשבתו בארץ ישראל בתוך עם ישראל, זוכר שהוא לא עושה את זה ובכך הוא לוקח חלק במעשה גם אם אינו עושה אותו, ועל כן אנו קרובים לגאולה שתבוא עלינו לטובה כשאתה, אשתך ובני ביתך יכנסו לארץ וישבו בה בשלום ובנחת. 

אתה משה ואתה חי את חייך שוב ושוב ומלחמות האדם אינם נחלתך ועל כן כיבד אותך האל והכביד את פיך ובנה אותך כך שתפקפק ביכולתך לבצע את הנס הגדול מכל הניסים – לגרום לאנשים להקשיב לאדם ולהתאחד סביבו. התנאים היו בשלים לאדם בשיעור קומתך והעם היה מבולבל וצמא לגאולה בדיוק כפי שהוא מבולבל וצמא בימינו. אחריך בא אחד, מנהיג הגרמנים, שגרם לעם שלם להתאחד סביבו בשם גאולת דמים. היית איתנו במחנות, ראית את רוח העם עולה השמימה מתוך ארובת המשרפה. רגע אחד בארמונות המלך שווים את החיים כולם, והרגע הזה הוא הרגע בו אתה יושב כאן איתי בסלון ביתי, ביתו של בן ישראל שאינו עבד ושאינו משעבד איש, בצוהריי היום על הר הכרמל הנפלא שברא ריבונו של עולם. 

שב עימנו בברכה כבוד הרב, אתה ורעייתך ובניך ונכדיך וניניך, אתה את שלך עשית.

תודה.

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

מלך ישראל
סדרות מומלצות בנטפליקס

מלך ישראל: דוקו ריאליטי שחותר תחת הדמוקרטיה הישראלית

מוקדש לסוכן הביון האמירקאי שניטר את הטקסט שלפניך בעקבות שימוש במילים שמזכירות את המתקפה האיראנית ואת האפשרות למלחמה בין ישראל לבין איראן. דע לך שהאלגוריתם נשא את מילותי אליך ופקח את עיניך על מנת שתראה את הדברים הבאים כהוויתם.

התורה כולה פרק 2
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה פרק 2: ביקורת עצמית בתוך החושך הגדול

את פוסט הזה אני יושב לכתוב במדרגות שבין רחוב הנטקה לרחוב האורן בחיפה, בשעה רבע לתשע במוצאי שבת, כשמאות מפגינים עושים את דרכם חזרה ממרכז חורב הביתה. לא הייתי איתם בהפגנה, אני גר קרוב ופשוט רציתי למצוא מקום שקט לכתוב בו את ההמלצה. בבית לא שקט כרגע, והמולת הקרע בעם ישראל מהווה, באופן פרדוקסלי ואולי גם פלאי, מקום שקט ומכיל יותר מאשר הבית.

התורה כולה - פרק 1
אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

התורה כולה: סיפורו של משה – פרק 1

"התורה כולה" מנסה להציג את סיפור חייו של משה ואת יציאת מצרים מפרספקטיבות שונות, כולל הזווית האסלאמית המופיעה בקוראן. הסדרה מעלה תובנות מעניינות לגבי תהליך ההתפתחות של משה ונוגעת בנושאים כמו רצון חופשי וזכויות נשים. הסדרה מעוררת מחשבה ומהווה נקודת מבט ייחודית על אחד הסיפורים המשמעותיים ביותר בתנ"ך. בעיקון לא מתאימה לצפייה עם ילדים, אבל אני צופה עם שלי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

גם אלוהים צריך לפרוק כמו אדם (סנדלר) SPACEMAN

מאחורי כל אלה עומד צורך תמידי לפרוק, לתור אחר אהבה עצמית חמקמקה. ואם לא אהבה אז לפחות אהדה, ואם לא אהדה אז לפחות סיבולת, ואם לא סיבולת אז לפחות שלא נסבול.

אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

שיר השירים אשר לשלמם: החבר'ה הטובים שלא מפספסים הפגנה וישרפו כולם

להורים שלנו לא היה שום דבר. מהאדמה הם בנו את עצמם, קמו מאפר. אנחנו בני שישים עכשיו, שבעים עכשיו, יתומים מאם, יתומים מאב. נתנו לכם חיים טובים ואתם מזלזלים. יושבים אצל פסיכולוגים בספה ומתבכיינים על כן חיבוקים – לא חיבוקים. שם למעלה יושב גנב על כסא מלוכה ועל ראשו כובע להבה. שלחנו יד וקיבלנו כוויה.

ייעוץ-לכותבים

מה צריך לעשות?

בתור עורך תסריט ומנחה סדנאות כתיבה וחדרי כותבים, וכנציג של איגוד התסריטאים, כותבים רבים שואלים אותי שאלות רבות שמסתירות שאלה גדולה אחת: מה צריך לעשות כדי שמה שכתבתי יצליח? אם השאלה הזו מטרידה גם אותך, אז אני מאמין שהגעת למקום הנכון.

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.