מה המטרה של דמות בכל סיטואציה?
המטרה של כל סיטואציה חיצונית, כלומר, של כל אינטראקציה של דמות עגולה עם דמות אחרת או לכל פעולה שלה או של הדמויות סביבה, בכל סצנה או סיטואציה בסיפור, היא לגרום לדמות לפגוש את הפחדים שלה ולהתמודד איתם. כל התקדמות חיצונית לקראת המטרה הסופית חייבת להיות מלווה במטענים שהדמות נושאת איתה מהעבר (בשביל זה עושים אקספוזיציות לכל סיפור).
מה המטרה של קונפליקט פנימי וחיצוני בתיאור הדמות?
המטרה של כל סצנה היא להכניס את הדמות שבמרכז הסצנה לקונפליקט רגשי שמוסתר על ידי קונפליקטים חיצוניים. הקונפליקטים יכולים להיות סטראוטיפים ושקריים. רצון סטראוטיפי כזה הוא בעצם השכבה העליונה של התחושות של הדמות. השכבה הראשונה יכולה להיות נחישותו של צעיר שאפתן להצליח, בלי להתחשב במחיר ההצלחה, או הישארותו של אדם במקום שהוא לא רוצה להיות בו, אבל נשאר שם כי הוא לא מסוגל שלא לרצות בעלי סמכות. גם נחישות וגם ריצוי אלה תחושות אמתיות, אבל מה עומד מאחוריהן?
למה חשוב שלא להסתפק ברובד הראשון של רצון פנימי כשמתארים דמות?
מאחורי כל תחושה חיצונית (שכבת רצון ראשונה), עומדת תחושת פנימית שמעידה על השיח הפנימי שמנהל בין הדמות לבין עצמה – פעולה פנימית.
כל התקדמות בסיפור חייבת ליצור שינוי בצורת ההתמודדות בין הגיבור שאנחנו מכירים מסיפור הרקע או מהאקספוזיציה, לבין הגיבור שפוגש את הסיטואציה הבעייתית בדרך אחרת, עד שבשיא הוא פוגש את הפחד הכי גדול שלו, אולי בסיטואציה דומה להחריד לזו המקורית שגרמה לו להיות מי שהוא היום.
רוצה לקבל עזרה ביצירת דמות עגולה בתסריט או במחזה שלך?
אפשר להירשם לפורום הכותבים של איגוד התסריטאים, בחינם, במייל –
או ליצור איתי קשר, ואני אשמח לסייע לך.