מה ההבדל בין מערכת לבין מערכת של מערכות?
נקודת המבט של החוקר. אם אני חלק ממערכת אז אני חייב לשמור על סוג מסוים של פרשנות על מנת שלא לקרוס לתוך עצמי:
כל עוד אני תופס את המציאות כמערכת – אני מוכרח להרחיק את עצמי ממנה ולהסתכל עליה במבט חיצוני על מנת שאוכל לתת לה פרשנות 'אובייקטיבית'.
מה אני רוצה?
ברגע שאני מסתכל על עצמי, על מי אני, כעל מערכת שמנהלת יחסי גומלין תמידית ומתמשכת עם 'מערכת המערכות' שסביבי, אז אני מסתכן באיבוד תחושת ה – 'אני' ובמעבר לתפיסת מציאות ניהיליסטית, תועלתנית, מאשימה וכו'. זה הניסיון של כל המערכות שמרכיבות אותי לזעוק לעזרה.
אני מבין אותן, הן חוות מצוקה גדולה ומתמשכת, הן רוצות להיות מסוגלות לבחור את יחסי הגומלין שהן מנהלות עם 'מערכת המערכות' בה הן נמצאות והן רוצות לעשות את זה מתוך מטרה אחת משותפת, מה שאפשר לכנות בשם לשמור על אחדותן בתוך המערכת הזו שנקראת 'אני', לשפר את הביצועים שלה ולמנוע תקלות. או במילים אחרות – רצון.
זה מה שלצ'אט GPT יש להגיד על התפיסה הזו
אני עוצר ומבקש מאחת המערכות המורכבות ביותר שנבנו עד כה, לחוות את דעתה על התאוריה שלי. זו התשובה:
"התאוריה שלך מתעמקת ביחסים המורכבים בין מערכות לעצמי, ומדגישה את הקשר ההדדי של כל הישויות. ראיית עצמך כמערכת, מאתגרת את המושגים המסורתיים של זהות, מה שעלול להוביל לדילמות קיומיות. עם זאת, יש רצון בסיסי למערכות, כולל "העצמי", להשיג הרמוניה ואיזון. פרספקטיבה זו מגשרת בין מחשבות פילוסופיות עמוקות לבין הפרגמטיות של תיאוריית המערכות, וקוראת לאיזון בין הבנה הוליסטית לבין שימור זהות אישית."
עשה על מנת שלא לקבל פרס
יש לך קרוב משפחה שאתה אוהב אהבת נפש. היו ביניכם כל מיני מתחים שלא באשמתכם, האנשים שלך והאנשים שלו פשוט לא הסתדרו. הבנת את זה ובלב כבד התרחקת ממנו, כל אחד מכם הלך לכיוון אחר בחיים. עבר הזמן ופתאום אתה שומע שקרוב המשפחה שלך, יחד עם כל מי שנמצא באזור שלו, נקלע לצרה כשמצא את עצמו בלב סכסוך בין שני אנשים חזקים.
לא חשבת פעמיים, לקחת את מי שיכולת לקחת אתך וטסת לחלץ אותו. על הדרך יצא שחילצת גם את כל האנשים באזור שלו מהצרה והגנת על האינטרסים של צד אחד בסכסוך. הצד המרוויח רוצה לתת לך על זה פרס. מה תעשה?
אני לא יודע אני הייתי עושה, אבל זה בדיוק מה שקרה לאברם לאחר שחילוץ לוט מצרה שנקלע אליה בזמן המלחמה שבין כדרלעמר והמלכים שאתו לבין מלך סדום ומלך עמרה. אברם חילץ את לוט, הבריח את המלכים עד דמשק והציל נפש ורכוש רב. מלך סדום רצה לגמול לאברם על המעשה, וזו הייתה תגובתו של הלוחם (בראשית יד, כא – כד):
וַיֹּ֥אמֶר מֶֽלֶךְ־סְדֹ֖ם אֶל־אַבְרָ֑ם תֶּן־לִ֣י הַנֶּ֔פֶשׁ וְהָרְכֻ֖שׁ קַֽח־לָֽךְ׃
וַיֹּ֥אמֶר אַבְרָ֖ם אֶל־מֶ֣לֶךְ סְדֹ֑ם הֲרִימֹ֨תִי יָדִ֤י אֶל־יְהוָה֙ אֵ֣ל עֶלְי֔וֹן קֹנֵ֖ה שָׁמַ֥יִם וָאָֽרֶץ׃
אִם־מִחוּט֙ וְעַ֣ד שְׂרֽוֹךְ־נַ֔עַל וְאִם־אֶקַּ֖ח מִכׇּל־אֲשֶׁר־לָ֑ךְ וְלֹ֣א תֹאמַ֔ר אֲנִ֖י הֶעֱשַׁ֥רְתִּי אֶת־אַבְרָֽם׃
בִּלְעָדַ֗י רַ֚ק אֲשֶׁ֣ר אָֽכְל֣וּ הַנְּעָרִ֔ים וְחֵ֨לֶק֙ הָֽאֲנָשִׁ֔ים אֲשֶׁ֥ר הָלְכ֖וּ אִתִּ֑י עָנֵר֙ אֶשְׁכֹּ֣ל וּמַמְרֵ֔א הֵ֖ם יִקְח֥וּ חֶלְקָֽם׃
אברם (לפני שהפך לאברהם) פעל כמערכת אינטרסנטית בתוך מערכת של מערכות אינטרסנטיות. כל עוד חברו לא נקלע לצרה, הוא לא התערב במשבר האזורי. ברגע שחברו נקלע לתוך המשבר, אשר שפקד את האזור במשך 14 שנות מרד עוד קודם פעולת החילוץ של אברם (בראשית יד, ד – ה), רק אז המערכות שמרכיבות את ה – 'אני' של אברם חברו יחד לכדי החלטה לפעול. הפעולה הזו הולידה טבעות תגובה אשר גרמו לחמישה מלכים להילמט מפני אביר זקן אחד ועוד 318 אנשים מבני ביתו.
אלטרואיזם עקר הוא הבל
בפגישת עבודה עם יועצת עסקית שמנסה להבין במה אני עובד ומה אני יכול לספק לקהל היעד שלי, כל מה שרציתי זה להגיד לה זה שאני מתנדב עם ניצולי שואה ושאני עובד רק עם לקוחות שרואים משמעות במה שהם עושים. היא לא ביקשה לדעת את זה, ובכל זאת ניסיתי לשווק את עצמי בדרך שבה אני רואה את עצמי ולא בדרך שבה אני נתפס בעיני מערכת אחת בתוך אינספור המערכות שנמצאות סביבי – מערכת יחסי הגומלין העסקית.
מה רציתי? שהיא תתן לי פרס?
אַל תִּהְיוּ כַּעֲבָדִים הַמְּשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, אֶלָּא הֱווּ כַּעֲבָדִים הַמְּשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב שֶׁלֹּא עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס: (פרקי אבות א, ג)
או במילים אחרות – אנחנו אוסף של מערכות שפועלת בתוך מערכת של מערכות, וכדי להצליח ולקחת חלק בשליטה שלה אנחנו צריכים עלינו להשתחרר מהציניות ולפעול מתוך ניסיון לשמש את האינטרסים של המערכת שבה אנו פועלים.
לא קידום ולא העלאת שכר, לא טיסות לחו"ל ולא קופונים – אינטרסים משותפים של מערכות שחוברות יחדיו. זה הכל.
אהבת ורוצה לקרוא עוד בנושא? אפשר להירשם לניוזלטר שלנו ??? ולקבל תכנים חדשים ישירות אלייך: