דמות עגולה בסיפור

הכלי העיקרי לכתיבת דמות עגולה בסיפור, בעיקר במדיום ויזואלי, הוא פעולות חיצוניות ופעולות פנימיות. אבל האם הפעולה הפנימית הראשונה שעולה בראשך היא אכן הפעולה פנימית של הדמות? דמות עגולה לא מתחילה ולא נגמרת במה שהיא מרגישה - אז האם יש בכל זאת דרך ליצור דמות עגולה בתסריט, במחזה או בספר?
איך לכתוב דמות עגולה?

מה המטרה של דמות בכל סיטואציה?

המטרה של כל סיטואציה חיצונית, כלומר, של כל אינטראקציה של דמות עגולה עם דמות אחרת או לכל פעולה שלה או של הדמויות סביבה, בכל סצנה או סיטואציה בסיפור, היא לגרום לדמות לפגוש את הפחדים שלה ולהתמודד איתם. כל התקדמות חיצונית לקראת המטרה הסופית חייבת להיות מלווה במטענים שהדמות נושאת איתה מהעבר (בשביל זה עושים אקספוזיציות לכל סיפור).

מה המטרה של קונפליקט פנימי וחיצוני בתיאור הדמות?

המטרה של כל סצנה היא להכניס את הדמות שבמרכז הסצנה לקונפליקט רגשי שמוסתר על ידי קונפליקטים חיצוניים. הקונפליקטים יכולים להיות סטראוטיפים ושקריים. רצון סטראוטיפי כזה הוא בעצם השכבה העליונה של התחושות של הדמות. השכבה הראשונה יכולה להיות נחישותו של צעיר שאפתן להצליח, בלי להתחשב במחיר ההצלחה, או הישארותו של אדם במקום שהוא לא רוצה להיות בו, אבל נשאר שם כי הוא לא מסוגל שלא לרצות בעלי סמכות. גם נחישות וגם ריצוי אלה תחושות אמתיות, אבל מה עומד מאחוריהן?

למה חשוב שלא להסתפק ברובד הראשון של רצון פנימי כשמתארים דמות?

מאחורי כל תחושה חיצונית (שכבת רצון ראשונה), עומדת תחושת פנימית שמעידה על השיח הפנימי שמנהל בין הדמות לבין עצמה – פעולה פנימית.
כל התקדמות בסיפור חייבת ליצור שינוי בצורת ההתמודדות בין הגיבור שאנחנו מכירים מסיפור הרקע או מהאקספוזיציה, לבין הגיבור שפוגש את הסיטואציה הבעייתית בדרך אחרת, עד שבשיא הוא פוגש את הפחד הכי גדול שלו, אולי בסיטואציה דומה להחריד לזו המקורית שגרמה לו להיות מי שהוא היום.

רוצה לקבל עזרה ביצירת דמות עגולה בתסריט או במחזה שלך?

אפשר להירשם לפורום הכותבים של איגוד התסריטאים, בחינם, במייל –

haifa@writersguild.org.il

או ליצור איתי קשר, ואני אשמח לסייע לך.

 

למידע נוסף, חזור לעמוד הבית >>

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

לחבר בין הרצון האישי לחמדנות בדרך לחיי הרמוניה

בשיחה זו עסקנו במורכבות חיי הכתיבה ובאתגרי האיזון בין היצירה האישית לחיים האישיים והמשפחתיים. דנו בצורך לטפח אהבה למעשי ידינו מבלי לגלוש לסגידה, בחשיבות ההקשבה וההרפיה, ובשאיפה להרמוניה בין הגוף, הנפש והרוח. מתוך הרעיונות הללו, גיבשנו תפילות בוקר ולילה ייחודיות לבעלי מלאכת הכתב – הורים ובני זוג העוסקים בכתיבה – שמטרתן לחזק את תחושת ההרמוניה בשלושת העולמות, ולהזכיר שהיצירה והחיים עצמם שזורים זה בזה בדרך שמבקשת איזון ושקט פנימי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

כאוס: פרשנות צפייה תאולוגית קיומית

אום פלסטין אל חג'אזי מקדישה את חייה לסיוע הומניטרי לאנשים מוכי גורל. היא לא מאשימה את בני עמה ולא את בני עמי בצרות שבאות עליה, עיניה פקוחות ויראת שמיים מרחפת מעל ראשה. הפחד משתק, אך היא יכולה לו. היא חיה את חייה כמחאה כנגד המציאות, מחאה כנגד האלים. היא צועדת במסלול שנקבע מראש עבור אנשים מסוגה, מסלול ההתנקשות.

כאוס: פרק 1

למי זה מתאים: לך. באיזה מצב צבירה לצפות: יהיה אשר יהיה. ממה להיזהר: מהפחד עצמו. ציון כללי: 4 מתוך

בואו נדבר על ציוניזם

אדם נמדד במבחן התוצאה. התוצאה נקבעת על ידי סיבה ונסיבה. לסיבה ונסיבה אחת יכולות להיות

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.