להשאיר את העולם מאחור: עולמה של שונאת אדם

אני רוצה לדבר אתך רגע על דמות בסרט מותחן פסיכולוגי עם אלמנטים פנטסטיים שפתח לי את הראש לכיווני מחשבה חדשים. ג'וליה רוברטס משחקת בסרט חדש שזמין לצפייה בנטפליקס - להשאיר את העולם מאחור.

באקספוזיציה ג'וליה רוברטס מעירה את בעלה ומודיעה לו שהם יוצאים לחופשה. הוא עייף ותלוי מאוד בשגרה שלו ומנסה להוריד אותה מזה, אבל היא נחושה ובטוחה בהחלטתה.

להתעורר באמצע הלילה עם תחושה קשה של מועקה קיומית

משם נולדה הגחמה החדשה וסביבה ניבנו טיעונים שמחזקים אותה. ג'וליה רוברטס עברה סוג של התגלות, כשהיא הסתכלה מהחלון והבינה שהחיים האלה זמניים, שקריים ועלובים, ושהיא שונאת אנשים. כל מה שהיא רוצה לעשות בחיים זה למצוא את הדרך לברוח מהאנשים, אבל היא לא חישבה את המשקל הסגולי של שבני משפחתה, "אהוביה", בתוך משוואת השנאה האנושית. 

הסרט עוסק בשאלה – מה גורם לנו לשנוא אחד את השני

והוא נותן תשובה פילוסופית מעניינת. אדישות קיומית וחיפוש אובססיבי אחר צורות חיים חדשות. האדישות הקיומית באה לידי ביטוי ביחסים בין הדמויות, שלא מסוגלות להכיל את הסבל הקיומי של סביבתן. כל אחת מהן חיה בספרה אחרת, בה היא מנסה לעודד את עצמה אל מול האדישות, חוסר הרצון של הסביבה להתקרב אליהן, וחוסר הרצון שלהן להתקרב אל הסביבה.

אפשר לדמות את הדמויות בסרט למגנטים הפוכים

אותם אנשים מנסים לקרב בכוח הזרוע, אך אלו מסרבים להתחבר. הטריק הוא להפוך את אחד המגנטים מהחוץ אל הפנים, וזה בדיוק מה שג'וליה רוברטס מנסה לעשות כשהיא קובעת חופשה משפחתית מתוך משבר קיומי פרטי. אך הפעולה שלה הופכת לא רק את מגנט הלב שלה, אלא את הצד המגנטי של כל המשפחה. כעת כולם מבינים כי עליהם להתחבר, מה שמחייב אותם לעזוב את כל הבריחות שלהם מהמציאות המאכזבת ולשהות אלה עם אלה בניסיון נואש למצוא איזו שהיא פינה של נחמה בתוך האבסורד.

דוגמא קטנה לפער בין הרצוי למצוי

אפשר למצוא בסיפורה של הבת הצעירה אשר נדרשת להניח לבינג' 'חברים' הבולמסיבי שלה. ג'וליה רוברסט נאלצת להתמודד עם פרפורי המוות של האידיאל הרומנטי, ולקבל את העובדה כי מדובר באלוהי שקר. האב והבן נאלצים להתמודד עם חוסר היכולת שלהם להגן על משפחתם ועל עצמם מפני השלכות המציאות הכאוטית. וכל זאת על רקע מתקפה שמנתקת אותם מן העולם, רחוק מהבית, לצד זוג אנשים זרים המגיעים באמצע הלילה וטוענים כי הבית הוא ביתם ודורשים מקלט.

שנאת האנשים היא העולם

וכשבני המשפחה הולכים שבי אחר נסיונה הנואש של אישה אחת להשאיר את העולם מאחור ולמצוא פינה קטנה של שקט, הם מוצאים את עצמם נרדפים על ידי העולם. האם ג'וליה רוברטס תלמד שהעולם שונא אותה כפי שהיא שונאת אותו או שמא תבין שהעולם מבקש ללמד אותה שיעור אחר, שונה מן השיעור בו היא חיה עד כה?

 

אם אהבתם את התובנות שקראת בהמלצה, יכול להיות שתצליחו לקרוא את הנחמה שמעבר לאבסורד. אני מזהיר, הוא לא לכל אחד. הספר נכתב מתוך שטף מחשבות קיומיות והוא מציג דיון פתוח בשאלה הקיומית של דמויות שונות בנוף הישראלי. חוות דעת אחת שקיבלתי על הספר טענה שהוא – "מטריד ומטלטל, ולא בקטע טוב". לרכישת הספר באתר e-vrit.

הנחמה שמעבר לאבסורד

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

כתיבת תוכן AI
כתיבת תוכן

כתיבת תוכן בעזרת בינה מלאכותית

בעוד שבינה מלאכותית וכלים אוטומטיים יכולים להועיל רבות בכתיבת תוכן, ההתקשרות עם איש מקצוע אשר יודע לעבוד עם כלי – AI ולייצר תוכן מותאם לכוונת המשתמש יכולה לשדרג את איכות התוכן בצורה משמעותית, להבטיח שהוא קולע לכוונת המשתמש, ולהבדיל את האתר שלך מהתחרות.

ייעוץ-לכותבים

דוגמא לכתיבת דיאלוג הכנה לכתיבת מחזה או תסריט

כמה פעמים קרה שכתבת לוגליין, סינופסיס, טריטמנט ואפילו הגדלת וביצעת תחקיר דמות, אבל ברגע שהתיישבת לכתוב את התסריט / מחזה – הבנת שהדמויות שלך לא מסוגלות לדבר אחת עם השנייה בלי לשפוך האשמות, לריב ולצאת מהחדר? זה קורה כי המחזה/ תסריט לא יכול להיות המקום הראשון בו הדמויות שלך נפגשות לשיחה.

דוגמא לתחקיר דמות

התבקשתי לכתוב תסריט עבור המוזיאון הימי בחיפה שעוסק בהתפתחות הנמלים בישראל. אחרי דין ודברים על מזמיני העבודה הוחלט כי שלד התסריט יבנה סביב גיבורה שתעבור ממקום למקום ותלמד משהו על עצמה דרך התפתחות הנמלים בישראל. בעצתי הסכימו מזמיני העבודה לאפיין את הגיבורה הבאה: חני (58), מדענית שגילתה את הדרך לנוע בזמן. היא עושה זאת תוך שהיא שואלת את השאלות הנכונות. בכל פעם שהיא שואלת שאלה 'נכונה' היא נעה בזמן אל עבר היעד הבא במסע אותו אני התוויתי לה מראש. היא לא יכולה להגיע לשום מקום אחר חוץ מלנמלי ישראל. בתור אלוהי הגיבורה ניסיתי לכפות עליה את סיפור המסע, אלא שהיא הערימה קשיים. חזרתי אל שולחן העבודה והחלטתי לבצע איתה תחקיר דמות.

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.