משחקי הדיונון: זעקת החירות של המערב המשועבד ומותו של המיתוס היהודי

משחקי הדיונון מעבירים מסר מהפכני, אבל עצם העובדה שנטפליקס ממשיכה לשדר את הסדרה, למרות הפופולריות חסרת התקדים שלה, רק מראה עד כמה קברניטי רשת הסטרימינג הגדולה בעולם מזלזלים בצופים, ובטוחים שכל הדם הזה יבלבל אתכם עד כדי כך שלא תבינו עד כמה הסדרה הזו רלוונטית לחיים שלכם. או שהם פשוט לא פוחדים.
משחקי הדיונון - המלצה צפייה

למי זה מתאים: לגילאי 16+, אבל בתור הורה אני ממליץ בחום שלא לתת לילדים לצפות לבד. צפו יחד וקראו את המאמר הזה לפני הצפייה.

באיזה מצב צבירה לצפות: כשבא לכם לחשוב עד כמה המטריקס בו אנחנו חיים יכול להתהפך עלינו.

ממה להיזהר: מראות קשים חברים, מראות קשים, תהיו חזקים.

ציון כולל: 5 מתוך 5.

אני מתאר לעצמי שכבר צפית כבר בסדרה, ואם לא צפית אז זה הזמן. אני לא הולך לתת פה ספוילרים, ואני יודע שהצפייה בסדרה יכולה להיות קשה, אבל מי שיכול לעמוד במוות אחר מוות על מסך הטלוויזיה חייב את הסדרה הזו לעצמו, כי אני לא יודע כמה זמן קברניטי נטפליקס ישאירו אותה באוויר, וממש לא בגלל האלימות שיש בה (למרות שזה מה שהם יטענו).

מרטין היידגר הוא אחד מגדולי הפילוסופים של המאה ה – 20, והוא גם היה תומך נלהב של המפלגה הנאצית, שלא לומר – נאצי נלהב בעצמו. היידגר לא כתב יותר מדי על היהודים, אלא יותר על הצורך לחזור לאדמה ולזנוח את הקפיטליזם המערבי שחונק את אירופה. 

משחקי הדיונון וכל הכסף שבעולם

אבל כמה מילים הוא בכל זאת כתב על היהודים, ובמילים האלה הוא טען שהיהודים לא יכולים להיות חלק מהפתרון כי החשיבה האנליטית שלהם לא מאפשרת להם לחזור לאדמה. מבחינת היידגר, העולם בשנות השלושים של המאה העשרים הוא עולם יהודי, ואם הוא היה חי היום, הוא היה טוען שהוא עדיין כזה.

אז לא, אני לא חושב שהיידיגר צודק בהבחנה שלו. יהודים יכולים, כמו כל בני האדם בעולם, להתחבר לאדמה, לחשוב חשיבה אנליטית ולעשות את שניהם יחד. אבל בעיה באיך שהחברה המערבית בנויה בהחלט יש, ומשחקי הדיונון של נטפליקס מפרקים את הבעיה הזו בצורה הכי אותנטית והכי פראית שאפשר להעלות על הדעת.

חירות על פי משחקי הדיונון וסיפור יציאת מצרים

אני לא יודע עד כמה יוצרי הסדרה מכירים את המיתוס המכונן של העם היהודי, ואני לא מתיימר להכיר את המיתוסים המכוננים של העם הקוריאני, אבל או שהייתה העתקה ברוטלית, או שמושג החירות הוא פשוט אמת אוניברסלית שקשה מאוד לערער עליו.

על פי המיתוס היהודי, בני ישראל קיבלו הזדמנות לצאת מהשיעבוד הנורא אותו הם חוו במצרים. 'עבדים היינו'.. מכירים. אלוהים בכבודו ובעצמו שלח, לא פחות ולא יותר מאחיו החורג של מלך מצרים, האיש היחיד שיש לו את הכוח ואת האומץ לעמוד מול פרעה ולדרוש ממנו לשחרר את עמו. עממה, העם לא בדיוק רצה להשתחרר. והסיבה? כמובן, כלכלית.

אני לא אעשה ספוילר, אבל הדמויות במשחקי הדיונון עומדות פחות או יותר באותו מצב. יש להם את האפשרות לבחור בין חירות, שכוללת מסע ארוך ומפרך לעבר הארץ המובטחת, אליה לא כולם יגיעו בחיים, או חזרה להשתעבדות במערכת קפיטליסטית ששואבת מהם את כל מה שהם עבדו עבורו כל החיים ומתייחסת אליהם כמו אל עבדים נרצעים.

אלוהים מת, אנחנו הרגנו אותו

זוכרים את ניטשה? ההוא שהרג את אלוהים? אז זהו, שהוא לא הרג אותו, הוא רק הודיע לעולם שלצערו זה המצב, וכולם לקחו את האמירה הזו פשוטה כמשמעה. גם יוצרי משחקי הדיונון עשו את זה. הם הרגו את אלוהי חירות האדם והבחירה החופשית והשאירו את המין האנושי לבד בעולם, והעולם הזה הוא הסיוט הכי גדול של האנושות מאז שחר ההיסטוריה.

אם נמשיך עם ההקבלה בין משחקי הדיונון לבין סיפור יציאת מצרים, אז נגלה שחירות יהודית, על פי משחקי הדיונון, היא בלתי אפשרית. לאדם אין אפשרות לצאת ממצרים, הדלתות נסגרו, השערים ננעלו, המפתח נזרק לים סוף, ואלוהים, חי או מת, כבר מזמן לא שולח שליחים כדי להציל את חבורת הקופים שיושבת כאן למטה והורסת לו את הבריאה.

נשקים שלופים במשחקי הדיונון זה מראה שכיח

לצפות ולהבין עד כמה הכסף תקוע לנו בנשמה

תצפו במשחקי הדיונון ותבינו שהכסף תופס אותנו מכל הכיוונים, חונק אותנו, שולט לנו במחשבה, בגוף וגם בנפש, לא מתבייש לבטל את עצם קיומה של הנפש אם זה מה שצריך. יוצרי משחקי הדיונון זועקים שדרושה מהפכה, אבל הם יודעים שאנחנו חיים בתקופה ניהיליסטית, תקופה בה כולם מרגישים Comftermbly numb, ואף אחד לא רוצה שיבוא איזה משה עם מקל ולוחות אבן ויראה לו את הדרך. במקום זה, אנשים מוכנים למות בשביל סיכוי של 1 ל – 435 להתעשר, כשבצד השני, אף אחד לא מבטיח שהם יחיו.

 

אם אהבת את ההמלצה ואם יש לך חיבה לרומנים פסיכולוגיים עמוקים, לחיצה על התמונה הבאה תעשה לך את היום >>

הנחמה שעבר לאבסורד - רומן פסיכולוגי

 

לעוד סדרות מומלצות בנטפליקס>>

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

התורה כולה פרק 2
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה פרק 2: ביקורת עצמית בתוך החושך הגדול

את פוסט הזה אני יושב לכתוב במדרגות שבין רחוב הנטקה לרחוב האורן בחיפה, בשעה רבע לתשע במוצאי שבת, כשמאות מפגינים עושים את דרכם חזרה ממרכז חורב הביתה. לא הייתי איתם בהפגנה, אני גר קרוב ופשוט רציתי למצוא מקום שקט לכתוב בו את ההמלצה. בבית לא שקט כרגע, והמולת הקרע בעם ישראל מהווה, באופן פרדוקסלי ואולי גם פלאי, מקום שקט ומכיל יותר מאשר הבית.

התורה כולה - פרק 1
אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

התורה כולה: סיפורו של משה – פרק 1

"התורה כולה" מנסה להציג את סיפור חייו של משה ואת יציאת מצרים מפרספקטיבות שונות, כולל הזווית האסלאמית המופיעה בקוראן. הסדרה מעלה תובנות מעניינות לגבי תהליך ההתפתחות של משה ונוגעת בנושאים כמו רצון חופשי וזכויות נשים. הסדרה מעוררת מחשבה ומהווה נקודת מבט ייחודית על אחד הסיפורים המשמעותיים ביותר בתנ"ך. בעיקון לא מתאימה לצפייה עם ילדים, אבל אני צופה עם שלי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

גם אלוהים צריך לפרוק כמו אדם (סנדלר) SPACEMAN

מאחורי כל אלה עומד צורך תמידי לפרוק, לתור אחר אהבה עצמית חמקמקה. ואם לא אהבה אז לפחות אהדה, ואם לא אהדה אז לפחות סיבולת, ואם לא סיבולת אז לפחות שלא נסבול.

אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

שיר השירים אשר לשלמם: החבר'ה הטובים שלא מפספסים הפגנה וישרפו כולם

להורים שלנו לא היה שום דבר. מהאדמה הם בנו את עצמם, קמו מאפר. אנחנו בני שישים עכשיו, שבעים עכשיו, יתומים מאם, יתומים מאב. נתנו לכם חיים טובים ואתם מזלזלים. יושבים אצל פסיכולוגים בספה ומתבכיינים על כן חיבוקים – לא חיבוקים. שם למעלה יושב גנב על כסא מלוכה ועל ראשו כובע להבה. שלחנו יד וקיבלנו כוויה.

ייעוץ-לכותבים

מה צריך לעשות?

בתור עורך תסריט ומנחה סדנאות כתיבה וחדרי כותבים, וכנציג של איגוד התסריטאים, כותבים רבים שואלים אותי שאלות רבות שמסתירות שאלה גדולה אחת: מה צריך לעשות כדי שמה שכתבתי יצליח? אם השאלה הזו מטרידה גם אותך, אז אני מאמין שהגעת למקום הנכון.

אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

בואי נקח לנו יום (אני מתגעגע אלייך)

אני רואה שלא טוב לך בימים האחרונים ואני פוחד להאשים את עצמי בזה, אז אני שומר על מרחק. אני שונא את האינטסטינקט המחורבן והמקולל הזה. מה אם לא היינו צריכים לעבוד עכשיו? אם היינו לוקחים לנו יום ושוכבים כל היום, לא עושים כלום – רק שוכבים כל היום?

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.