דוגמא לתחקיר דמות

התבקשתי לכתוב תסריט עבור המוזיאון הימי בחיפה שעוסק בהתפתחות הנמלים בישראל. אחרי דין ודברים על מזמיני העבודה הוחלט כי שלד התסריט יבנה סביב גיבורה שתעבור ממקום למקום ותלמד משהו על עצמה דרך התפתחות הנמלים בישראל. בעצתי הסכימו מזמיני העבודה לאפיין את הגיבורה הבאה: חני (58), מדענית שגילתה את הדרך לנוע בזמן. היא עושה זאת תוך שהיא שואלת את השאלות הנכונות. בכל פעם שהיא שואלת שאלה 'נכונה' היא נעה בזמן אל עבר היעד הבא במסע אותו אני התוויתי לה מראש. היא לא יכולה להגיע לשום מקום אחר חוץ מלנמלי ישראל. בתור אלוהי הגיבורה ניסיתי לכפות עליה את סיפור המסע, אלא שהיא הערימה קשיים. חזרתי אל שולחן העבודה והחלטתי לבצע איתה תחקיר דמות.
חני: "איך להתחיל?
בוא, תגיד לי אתה אדון תסריטאי.
אני עובדת במעבדה, זה הכל.
מה עשית ממני אחת שיוצאת למסעות ועושה עניין יותר מדי מהחיים האלה?
אני מבוגרת נשמה שלי, וגם שהייתי צעירה לא עניינה אותי העבודה שלי יותר מדי.
עשיתי מחקרים על דברים שעניינו אותי ומפה לשם פיצחתי את הרעיון של הזמן.
זה לא מסובך, לא יודעת איך לא פתרו את זה לפניי.
אז מה? אז אני צריכה להשתעבד לתובנה הזאת עכשיו כל החיים? לא רוצה!
רוצה לחיות, רוצה לטוס ולראות עולם, רוצה לאכול מה שבא לי ולהסתובב מחוץ לבית בלי שיזיינו לי את השכל. זה הכל.
רוצה לחיות טוב מאוד כי מגיע לי עם כל הכבוד, עשיתי משהו בחיים שלי וזה לא פשוט לעשות דברים בחיים האלה כי וואלה, גם אני בנאדם וגם לי יש ימים שלא בא לצאת מהמיטה, אבל יצאתי מהפקינג מיטה הזאת והלכתי לעבוד ועשיתי מה שצריך ובסוף גיליתי מכונת זמן. זהו. בלי כל הטרארם.
פרסים אני אבוא לקחת, בכיף למה לא? חופשה בחו"ל ומחיאות כפיים וחיוכים וכל הכבוד לך שמכול הכבוד לך, מתה על זה, אבל לא יכולה עם כל המבוכה הזאת יותר מדי. רוצה להיות מובכת קצת ואז לחזור לחיים שלי ושאף אחד לא ידבר איתי מלא זמן.
אבל אתם רוצים לקחת את אלה שעשו דברים מיוחדים ולאכול אותם. תראו מה עשיתם לאיינשטיין, פינה ריקה בחיים שלו לא השארתם, הכל חקרתם ומכל הכיוונים.
מה קשור העניינים שלו שם למטה לעניינים שלו שם למעלה?
מה אני צריכה שתיכנסו לי למיטה?
לא מספיק שאתם רוצים להציק לי כשאני חיה אתם רוצים להציק לי גם אחרי שאני מתה?
לא תודה.
אז כן, גיליתי דרך לנוע בזמן ואני לא מתכוונת לעשות עם זה כלום!
לוקחת את זה איתי לקבר!
תמותו, חלאות…
קניבלים."
אני: "אני לא אלוהים חני, אני אולי מלאך כי אני מגיע אלייך מעולם אחר וממציאות אחרת, אבל חשוב שתדעי שאני לא אלוהים ושלך יש בחירה חופשית. אני לא אוותר על העבודה הזאת, את צריכה להבין אותי. העבודה הזו חשובה לפרנסה שלי, זה כסף טוב. אני לא מבקש ממך להזנות את עצמך, אני רוצה שתיכנסי תחת החופה הזו בלי סבל מיותר. אני נשבע להתחשב בך כל עוד תתחשבי גם את בי. אין שום סיבה שלא נוכל לעבוד יחד, לאחר מכן אשחרר אותך לחופשי ותוכלי להחליט האם את נשארת איתי למסעות נוספים או הולכת. הבחירה בידך."
חני: "ומה אם אסור? חשבת על זה אדון מלאך כותב? דברים שאתה כותב מתרחשים במציאות, מה אתה מביא עלינו מכונת זמן עכשיו? מה אתה רוצה לעשות איתה ולמה? אני לא הולכת לחטוא לאלוהים. אם אתה רוצה למות או וואטאבר, תעשה את זה בעצמך."
אני: "אני מקשיב."
חני: "אתה לא יכול להבטיח לי שום דבר בנוגע למכונת הזמן, אבל אני יכולה להבטיח לך שיהיה מי שירצה לקחת את ההמצאה הזאת ולהפוך אותה נגד הסוף. חייב להיות סוף, אתה מבין? יש במציאות מכונת זמן ולכן הסוף עדיין לא הגיע. המלחמה של אלוהים היא בהמצאת מכונת הזמן, כי מי שיכול לשלוט בזמן יכול לנסות לחזור לאחור ולמנוע את הידוע מראש. אתה אדוני, אתה חלק מהעם הזה שהצליח לחזור אחורה בזמן ולכתוב את הנבואות ולתת אותם לבני האדם. הם היו צריכים כבר למות והכל צריך היה להיגמר, אבל אתם מתעקשים שהחיים שווים את המוות. החיים לא שווים את המוות! החיים הם קצרים ומלאי סבל, והמוות ארוך ונצחי, ולמה אנחנו צריכים להפריע לשלוות המוות עם החיים הטורדניים האלה? בגלל אנשים כמוך, זה למה."
אני: "אז לא לכתוב את התסריט? לא לעבוד יותר? להרים ידיים וללכת את הגז? מה את רוצה תגידי לי? אני לא יכול לכתוב את התסריט הזה בלי מכונת הזמן, כי ברגע שמצאתי תירוץ למסע בזמן וכבר אמרתי אותו לאנשים, אין לי איך לחזור בי עכשיו. וגם לא מעניין אותי הסרט הזה בלי מסע בזמן. המסע הפך להיות החלק המרכזי עבורי לפחות. הם יקבלו את המוצר שלהם עם הסיפור של הנמלים והכל, ואני אקבל בעזרתך תשובות."
חני: "אתה רוצה תשובות? תשאל שאלות!"
אני: "אוקיי! הנה שאלה! למה כל הדרמה הזאת?"
חני: "גם אני שואלת את עצמי בדיוק את אותה שאלה."
אני: "אוקיי, אז בואי נתחיל את התסריט עם השאלה הזאת."
ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

לחבר בין הרצון האישי לחמדנות בדרך לחיי הרמוניה

בשיחה זו עסקנו במורכבות חיי הכתיבה ובאתגרי האיזון בין היצירה האישית לחיים האישיים והמשפחתיים. דנו בצורך לטפח אהבה למעשי ידינו מבלי לגלוש לסגידה, בחשיבות ההקשבה וההרפיה, ובשאיפה להרמוניה בין הגוף, הנפש והרוח. מתוך הרעיונות הללו, גיבשנו תפילות בוקר ולילה ייחודיות לבעלי מלאכת הכתב – הורים ובני זוג העוסקים בכתיבה – שמטרתן לחזק את תחושת ההרמוניה בשלושת העולמות, ולהזכיר שהיצירה והחיים עצמם שזורים זה בזה בדרך שמבקשת איזון ושקט פנימי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

כאוס: פרשנות צפייה תאולוגית קיומית

אום פלסטין אל חג'אזי מקדישה את חייה לסיוע הומניטרי לאנשים מוכי גורל. היא לא מאשימה את בני עמה ולא את בני עמי בצרות שבאות עליה, עיניה פקוחות ויראת שמיים מרחפת מעל ראשה. הפחד משתק, אך היא יכולה לו. היא חיה את חייה כמחאה כנגד המציאות, מחאה כנגד האלים. היא צועדת במסלול שנקבע מראש עבור אנשים מסוגה, מסלול ההתנקשות.

כאוס: פרק 1

למי זה מתאים: לך. באיזה מצב צבירה לצפות: יהיה אשר יהיה. ממה להיזהר: מהפחד עצמו. ציון כללי: 4 מתוך

בואו נדבר על ציוניזם

אדם נמדד במבחן התוצאה. התוצאה נקבעת על ידי סיבה ונסיבה. לסיבה ונסיבה אחת יכולות להיות

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.