לראות את היצירה דרך עיניים חדשות: הכוח של משוב מקצועי

מהי הדרך להתמודד עם הפרפקציוניזם המשתק? איך מתגברים על פחד החשיפה? ומה הקשר בין "ואהבת לרעך כמוך" לתהליך הכתיבה?

לעמוד בציפיות שלך מעצמך ככותב

בתור כותב אני חווה על בשרי את הקושי האדיר הכרוך בכתיבת תוכן שיעמוד בציפיות שלי, שלא לדבר על הציפיות הגבוהות להחריד של הסביבה. אני קשה מדי עם עצמי, הרבה פעמים שלא לצדק. אני מוצא את עצמי מוותר על תכנים לא רעים שכתבתי, רק כי אני מכוון אל פרפקציוניזם לא הגיוני, בטח כשאנחנו מדברים על שלבים מוקדמים של התסריט.

במשך תקופה ארוכה הייתי מכור ל – One Shot Writing. חיפשתי מקורות ידע שיחזקו את האמונה שלי בכוחה של האינטואיציה ושל הכתיבה והעריכה המהירה, שהבטיחה "לשחרר" אותי מעול העבודה הקשה על הפרויקט הנוכחי כך שאוכל לברוח אל הפרויקט הבא.

התעללתי בחומרים שלי, ואני עדיין מכור, אבל לא פעיל. האשלייה שאומרת לי שהדבר שכתבתי הוא 'גאוני' היא מנגנון הגנה שנועד לשמור על הערך העצמי שלי מפני פגיעה. אני מודה לאשלייה הזו על מלאכתה הנאמנה, ואני מבקש ממנה בכל יום, בצורה רגועה ומנומסת, להירגע עם החיבוקים והנשיקות ולתת לי לקבל את חוות דעתה של המציאות.

מי אני ולמה אני פונה אליך

שמי ארז פולק, חבר באיגוד התסריטאים, עורך תסריט ומנחה סדנאות כתיבה וחדרי כותבים, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של סם שפיגל, יש לי ניסיון של 4 שנים בליווי ועריכת תסריטים בשלבים מוקדמים וגם אני מתמודד עם ציפיות לא ריאליות שלי מעצמי. במסגרת תפקידי כמנחה חדר הכותבים של האיגוד קראתי מאות פרויקטים של כותבות וכותבים, כשהם בשלבי ההריון הראשוני ביותר.

גיליתי את החשש של כותבים להיפתח מול אנשים ולחשוף את עצמם לביקורת, ולמדתי עד כמה החשש הזה הוא עמוק. עוד למדתי להכיר לעומק את הערך החיובי 'ואהבת לרעך כמוך', ואת הציווי השלילי שנגזר ממנו – 'מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך'. למדתי שאת המסע אל מדרגת 'ואהבת', עלינו להתחיל במדרגת 'אל תעשה'.

ללמוד לתת כדי לדעת לקבל

מי שלימד בחייו יודע טוב מאוד שהאמירה 'מכל תלמידי למדתי' היא אחת האמיתות המדויקות ביותר שניתנו לאדם. מי שמלמד מקבל לידיו גלימה בלתי נראית, יחד עם כוח גדול להשפיע. בתחילת הדרך האגו אומר לך שעליך לדעת יותר מתלמידיך, עד כדי כך שאתה לא מוכן לקבל מצב שבו אתה יודע פחות מהאנשים שמדברים ראשונים. משום מה המנחה מדבר תמיד בסוף כך שהוא יכול לרכוב על חומר הרעיונות הנפלאים של המשתתפים.

דבר אחד אני דורש מהמשתתפים והוא ביקורת בונה. זה לא תמיד מצליח. הרבה פעמים יצר העקשנות מתגבר, ומשתתפים מתחילים לצלול צלילה חופשית אל תוך תהום אינסופית של ביקורת הורסת, עם הצעות מרחיקות לכת של שינוי נושאי ליבה בתסריט כמו החלפת דמויות, החלפת העולם, החלפת האירוע המחולל, החלפת המנוע הדרמטי, החלפת התמה וכו'.

בתחילת דרכי כמנחה צעיר נתתי לאנשים להגיד את כל מה שיש להם להגיד, בלי להתערב. אני לא עושה את זה יותר. לאנשים יש זכות להביע את דעתם, אבל לדרוש מכותב או כותבת לשבת ולשמוע איך אנשים מפרקים להם את הצורה מתוך שיכרון כוח, תוך שהם מתעקשים לסיים את דברם מהתחלה עד הסוף… לא בבית ספרי.

מה אני מציע

כתבת תסריט לסרט או לסדרה, מחזה או ספר? רוצה לקבל חוות דעת מקצועית מקוראי בטא מומחים בסוגה הספציפית שלך? מתעניינ/ת בליווי הפרויקט ובעריכה מקצועית? אני מזמין אותך להשאיר פרטים בטופס הבא ואני אחזור אליך בהקדם.

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

סדרות מומלצות בנטפליקס

להשאיר את העולם מאחור: עולמה של שונאת אדם

אני רוצה לדבר אתך רגע על דמות בסרט מותחן פסיכולוגי עם אלמנטים פנטסטיים שפתח לי את הראש לכיווני מחשבה חדשים. ג'וליה רוברטס משחקת בסרט חדש שזמין לצפייה בנטפליקס – להשאיר את העולם מאחור.

כתיבת תוכן AI
כתיבת תוכן

כתיבת תוכן בעזרת בינה מלאכותית

בעוד שבינה מלאכותית וכלים אוטומטיים יכולים להועיל רבות בכתיבת תוכן, ההתקשרות עם איש מקצוע אשר יודע לעבוד עם כלי – AI ולייצר תוכן מותאם לכוונת המשתמש יכולה לשדרג את איכות התוכן בצורה משמעותית, להבטיח שהוא קולע לכוונת המשתמש, ולהבדיל את האתר שלך מהתחרות.

ייעוץ-לכותבים

דוגמא לכתיבת דיאלוג הכנה לכתיבת מחזה או תסריט

כמה פעמים קרה שכתבת לוגליין, סינופסיס, טריטמנט ואפילו הגדלת וביצעת תחקיר דמות, אבל ברגע שהתיישבת לכתוב את התסריט / מחזה – הבנת שהדמויות שלך לא מסוגלות לדבר אחת עם השנייה בלי לשפוך האשמות, לריב ולצאת מהחדר? זה קורה כי המחזה/ תסריט לא יכול להיות המקום הראשון בו הדמויות שלך נפגשות לשיחה.

דוגמא לתחקיר דמות

התבקשתי לכתוב תסריט עבור המוזיאון הימי בחיפה שעוסק בהתפתחות הנמלים בישראל. אחרי דין ודברים על מזמיני העבודה הוחלט כי שלד התסריט יבנה סביב גיבורה שתעבור ממקום למקום ותלמד משהו על עצמה דרך התפתחות הנמלים בישראל. בעצתי הסכימו מזמיני העבודה לאפיין את הגיבורה הבאה: חני (58), מדענית שגילתה את הדרך לנוע בזמן. היא עושה זאת תוך שהיא שואלת את השאלות הנכונות. בכל פעם שהיא שואלת שאלה 'נכונה' היא נעה בזמן אל עבר היעד הבא במסע אותו אני התוויתי לה מראש. היא לא יכולה להגיע לשום מקום אחר חוץ מלנמלי ישראל. בתור אלוהי הגיבורה ניסיתי לכפות עליה את סיפור המסע, אלא שהיא הערימה קשיים. חזרתי אל שולחן העבודה והחלטתי לבצע איתה תחקיר דמות.

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.