תסתכל עליהם, הם שם, עולים מהארובה

הרהור משונה תפס אותי לפני כמה ימים, אבל לא ידעתי איך לנסח אותו, אז עזבתי אותו, אבל הוא לא עזב אותי. למה שיהודי יגיד ליהודי אחר משפט כל כך מזעזע ברגע כל כך נמוך בחיים?
הארובה

ההרהור התחיל בתמונה: עשן עולה מאותה ארובה ארורה של מחנה ההשמדה הארור, ותחתיו עומדים בטורים מסודרים יהודים שמחכים לגורלם. יהודי צעיר שזה עתה ירד מהרכבת בדחיפות, במכות ובצרחות באותה שפת צווחות איומה, מנסה לאסוף את עצמו ולהבין האם הוא חולם או שאולי הוא מת, ואם הוא חולם, הוא שואל את עצמו מתי הוא יתעורר, ואם הוא מת אז הוא לא מבין למה הוא עדיין סובל.

הוא מביט במהומה האדירה שמתחוללת סביבו, מהומה שאולי אפשר להבין קמצוץ קטן ממנה כשצופים בסצנת הפתיחה של הסרט 'הבן של שאול'.

כולו הלם, בלבול, על גבול אובדן דעת מוחלט. תארו לעצמכם בחור צעיר, בן – 15 לצורך העניין, שזה היה גילו של סבא שלי עליו השלום כשהגיע למחנה המוות הנורא ביותר שידעה האנושות. סבא שלי, שאני בשר מבשרו, איש מתוק שבכל יום שישי נתן לי ולאחותי חמישים שקלים דמי כיס, גם כשכבר עברנו את גיל עשרים, איש שהיה מתפעל מהיכולות האקרובטיות של הולק הוגן ומהאכזריות של באם באם ביגולו, איש שהיה צוחק בקולי קולות ותמיד היה מתעניין איך הולך לי בבית הספר ושהיה שואל לשלומה של אמא גם בזמנים של מתח בין ההורים שלי, בקיצור סבא מתוק שבמתוקים – עמד בגיל 15 באותה סיטואציה בדיוק. הוא ירד מהרכבת בצרחות, מכות ונביחות כלבים, וברגע אחד עבר מהדחיסות הנוראית של קרונות הרכבת אל אש הגיהנום של אוושויץ. ההורים שלו, אחיו ואחיותיו, אחייניו, מכולם הוא נשאר רק עם אח אחד בתוך הכאוס הזה. איפה אמא ביילה? איפה אבא אפריים – יעקב? איפה שלום, בלומה, שרה, לאה, יואל, יוסף, יצחק, איפה ברוך? 

"אתה רואה שם?", אומר לו 'יהודי טוב' ומצביע על הארובה המחורבנת, הארובה המזוינת, הארובה הבלתי נסבלת, הבלתי נסלחת, "תסתכל עליה, הם שם, עולים ממנה, זהו."

אין כמעט עדות אחת של יהודים ששרדו את התופת של מחנה ההשמדה המקולל, בה הושמט המשפט הזה. מאות עדויות שמעתי בחיי, ואני מתאר לעצמי שאם אקשיב לכל עדות ועדות של שורדי מחנה ההשמדה הנורא הזה, הרוב המוחלט יעידו כי גם הם שמעו את אותו משפט שפל ברגע הכואב ביותר שחווה אדם כלשהו בתולדות האנושות. הגרמנים שלחו את היהודים למחנה ההשמדה, אבל היהודים היו אלה שהכניסו את היהודים למשרפות. את זה אני עוד יכול לקבל, אי אפשר לשפוט אדם שנמצא במאבק הישרדות, אבל המשפט הזה, מריחת האמת בפניו של מי שעוד רגע עלול למצוא את עצמו בתוך אותה משרפה ליד אמו, אביו, אשתו, ילדיו וחבריו – מה יש בה יותר מעמידה על דם רעיך? מה?

אהבתם? לסיפורים קצרים נוספים>>

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

לחבר בין הרצון האישי לחמדנות בדרך לחיי הרמוניה

בשיחה זו עסקנו במורכבות חיי הכתיבה ובאתגרי האיזון בין היצירה האישית לחיים האישיים והמשפחתיים. דנו בצורך לטפח אהבה למעשי ידינו מבלי לגלוש לסגידה, בחשיבות ההקשבה וההרפיה, ובשאיפה להרמוניה בין הגוף, הנפש והרוח. מתוך הרעיונות הללו, גיבשנו תפילות בוקר ולילה ייחודיות לבעלי מלאכת הכתב – הורים ובני זוג העוסקים בכתיבה – שמטרתן לחזק את תחושת ההרמוניה בשלושת העולמות, ולהזכיר שהיצירה והחיים עצמם שזורים זה בזה בדרך שמבקשת איזון ושקט פנימי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

כאוס: פרשנות צפייה תאולוגית קיומית

אום פלסטין אל חג'אזי מקדישה את חייה לסיוע הומניטרי לאנשים מוכי גורל. היא לא מאשימה את בני עמה ולא את בני עמי בצרות שבאות עליה, עיניה פקוחות ויראת שמיים מרחפת מעל ראשה. הפחד משתק, אך היא יכולה לו. היא חיה את חייה כמחאה כנגד המציאות, מחאה כנגד האלים. היא צועדת במסלול שנקבע מראש עבור אנשים מסוגה, מסלול ההתנקשות.

כאוס: פרק 1

למי זה מתאים: לך. באיזה מצב צבירה לצפות: יהיה אשר יהיה. ממה להיזהר: מהפחד עצמו. ציון כללי: 4 מתוך

בואו נדבר על ציוניזם

אדם נמדד במבחן התוצאה. התוצאה נקבעת על ידי סיבה ונסיבה. לסיבה ונסיבה אחת יכולות להיות

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.