דוגמא לתחקיר דמות

התבקשתי לכתוב תסריט עבור המוזיאון הימי בחיפה שעוסק בהתפתחות הנמלים בישראל. אחרי דין ודברים על מזמיני העבודה הוחלט כי שלד התסריט יבנה סביב גיבורה שתעבור ממקום למקום ותלמד משהו על עצמה דרך התפתחות הנמלים בישראל. בעצתי הסכימו מזמיני העבודה לאפיין את הגיבורה הבאה: חני (58), מדענית שגילתה את הדרך לנוע בזמן. היא עושה זאת תוך שהיא שואלת את השאלות הנכונות. בכל פעם שהיא שואלת שאלה 'נכונה' היא נעה בזמן אל עבר היעד הבא במסע אותו אני התוויתי לה מראש. היא לא יכולה להגיע לשום מקום אחר חוץ מלנמלי ישראל. בתור אלוהי הגיבורה ניסיתי לכפות עליה את סיפור המסע, אלא שהיא הערימה קשיים. חזרתי אל שולחן העבודה והחלטתי לבצע איתה תחקיר דמות.
חני: "איך להתחיל?
בוא, תגיד לי אתה אדון תסריטאי.
אני עובדת במעבדה, זה הכל.
מה עשית ממני אחת שיוצאת למסעות ועושה עניין יותר מדי מהחיים האלה?
אני מבוגרת נשמה שלי, וגם שהייתי צעירה לא עניינה אותי העבודה שלי יותר מדי.
עשיתי מחקרים על דברים שעניינו אותי ומפה לשם פיצחתי את הרעיון של הזמן.
זה לא מסובך, לא יודעת איך לא פתרו את זה לפניי.
אז מה? אז אני צריכה להשתעבד לתובנה הזאת עכשיו כל החיים? לא רוצה!
רוצה לחיות, רוצה לטוס ולראות עולם, רוצה לאכול מה שבא לי ולהסתובב מחוץ לבית בלי שיזיינו לי את השכל. זה הכל.
רוצה לחיות טוב מאוד כי מגיע לי עם כל הכבוד, עשיתי משהו בחיים שלי וזה לא פשוט לעשות דברים בחיים האלה כי וואלה, גם אני בנאדם וגם לי יש ימים שלא בא לצאת מהמיטה, אבל יצאתי מהפקינג מיטה הזאת והלכתי לעבוד ועשיתי מה שצריך ובסוף גיליתי מכונת זמן. זהו. בלי כל הטרארם.
פרסים אני אבוא לקחת, בכיף למה לא? חופשה בחו"ל ומחיאות כפיים וחיוכים וכל הכבוד לך שמכול הכבוד לך, מתה על זה, אבל לא יכולה עם כל המבוכה הזאת יותר מדי. רוצה להיות מובכת קצת ואז לחזור לחיים שלי ושאף אחד לא ידבר איתי מלא זמן.
אבל אתם רוצים לקחת את אלה שעשו דברים מיוחדים ולאכול אותם. תראו מה עשיתם לאיינשטיין, פינה ריקה בחיים שלו לא השארתם, הכל חקרתם ומכל הכיוונים.
מה קשור העניינים שלו שם למטה לעניינים שלו שם למעלה?
מה אני צריכה שתיכנסו לי למיטה?
לא מספיק שאתם רוצים להציק לי כשאני חיה אתם רוצים להציק לי גם אחרי שאני מתה?
לא תודה.
אז כן, גיליתי דרך לנוע בזמן ואני לא מתכוונת לעשות עם זה כלום!
לוקחת את זה איתי לקבר!
תמותו, חלאות…
קניבלים."
אני: "אני לא אלוהים חני, אני אולי מלאך כי אני מגיע אלייך מעולם אחר וממציאות אחרת, אבל חשוב שתדעי שאני לא אלוהים ושלך יש בחירה חופשית. אני לא אוותר על העבודה הזאת, את צריכה להבין אותי. העבודה הזו חשובה לפרנסה שלי, זה כסף טוב. אני לא מבקש ממך להזנות את עצמך, אני רוצה שתיכנסי תחת החופה הזו בלי סבל מיותר. אני נשבע להתחשב בך כל עוד תתחשבי גם את בי. אין שום סיבה שלא נוכל לעבוד יחד, לאחר מכן אשחרר אותך לחופשי ותוכלי להחליט האם את נשארת איתי למסעות נוספים או הולכת. הבחירה בידך."
חני: "ומה אם אסור? חשבת על זה אדון מלאך כותב? דברים שאתה כותב מתרחשים במציאות, מה אתה מביא עלינו מכונת זמן עכשיו? מה אתה רוצה לעשות איתה ולמה? אני לא הולכת לחטוא לאלוהים. אם אתה רוצה למות או וואטאבר, תעשה את זה בעצמך."
אני: "אני מקשיב."
חני: "אתה לא יכול להבטיח לי שום דבר בנוגע למכונת הזמן, אבל אני יכולה להבטיח לך שיהיה מי שירצה לקחת את ההמצאה הזאת ולהפוך אותה נגד הסוף. חייב להיות סוף, אתה מבין? יש במציאות מכונת זמן ולכן הסוף עדיין לא הגיע. המלחמה של אלוהים היא בהמצאת מכונת הזמן, כי מי שיכול לשלוט בזמן יכול לנסות לחזור לאחור ולמנוע את הידוע מראש. אתה אדוני, אתה חלק מהעם הזה שהצליח לחזור אחורה בזמן ולכתוב את הנבואות ולתת אותם לבני האדם. הם היו צריכים כבר למות והכל צריך היה להיגמר, אבל אתם מתעקשים שהחיים שווים את המוות. החיים לא שווים את המוות! החיים הם קצרים ומלאי סבל, והמוות ארוך ונצחי, ולמה אנחנו צריכים להפריע לשלוות המוות עם החיים הטורדניים האלה? בגלל אנשים כמוך, זה למה."
אני: "אז לא לכתוב את התסריט? לא לעבוד יותר? להרים ידיים וללכת את הגז? מה את רוצה תגידי לי? אני לא יכול לכתוב את התסריט הזה בלי מכונת הזמן, כי ברגע שמצאתי תירוץ למסע בזמן וכבר אמרתי אותו לאנשים, אין לי איך לחזור בי עכשיו. וגם לא מעניין אותי הסרט הזה בלי מסע בזמן. המסע הפך להיות החלק המרכזי עבורי לפחות. הם יקבלו את המוצר שלהם עם הסיפור של הנמלים והכל, ואני אקבל בעזרתך תשובות."
חני: "אתה רוצה תשובות? תשאל שאלות!"
אני: "אוקיי! הנה שאלה! למה כל הדרמה הזאת?"
חני: "גם אני שואלת את עצמי בדיוק את אותה שאלה."
אני: "אוקיי, אז בואי נתחיל את התסריט עם השאלה הזאת."
ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

ייעוץ-לכותבים

דוגמא לכתיבת דיאלוג הכנה לכתיבת מחזה או תסריט

כמה פעמים קרה שכתבת לוגליין, סינופסיס, טריטמנט ואפילו הגדלת וביצעת תחקיר דמות, אבל ברגע שהתיישבת לכתוב את התסריט / מחזה – הבנת שהדמויות שלך לא מסוגלות לדבר אחת עם השנייה בלי לשפוך האשמות, לריב ולצאת מהחדר? זה קורה כי המחזה/ תסריט לא יכול להיות המקום הראשון בו הדמויות שלך נפגשות לשיחה.

מלך ישראל
סדרות מומלצות בנטפליקס

מלך ישראל: דוקו ריאליטי שחותר תחת הדמוקרטיה הישראלית

מוקדש לסוכן הביון האמירקאי שניטר את הטקסט שלפניך בעקבות שימוש במילים שמזכירות את המתקפה האיראנית ואת האפשרות למלחמה בין ישראל לבין איראן. דע לך שהאלגוריתם נשא את מילותי אליך ופקח את עיניך על מנת שתראה את הדברים הבאים כהוויתם.

התורה כולה סיפורו של משה
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה: סיפורו של משה – על קורבן האדם

הסדרה מכניסה אותך לעולם התורה באופן ויזואלי, ויש בה דברים מעניינים מאוד אבל גם כמה דברים מהותיים שהסדרה מפספסת ושאני רוצה להשלים עבורך. לא אספיק להשלים את כולם במקום אחד ואני לא רוצה להקדיש את חיי בכתיבת כל הדברים שחסרים, כי כמה שלא אכתוב תמיד אוכל למצוא עוד, אבל את הדבר המהותי ביותר אותו הסדרה פספסה חשוב לי למסור לך, וזה – קורבן האדם.

התורה כולה פרק 2
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה פרק 2: ביקורת עצמית בתוך החושך הגדול

את פוסט הזה אני יושב לכתוב במדרגות שבין רחוב הנטקה לרחוב האורן בחיפה, בשעה רבע לתשע במוצאי שבת, כשמאות מפגינים עושים את דרכם חזרה ממרכז חורב הביתה. לא הייתי איתם בהפגנה, אני גר קרוב ופשוט רציתי למצוא מקום שקט לכתוב בו את ההמלצה. בבית לא שקט כרגע, והמולת הקרע בעם ישראל מהווה, באופן פרדוקסלי ואולי גם פלאי, מקום שקט ומכיל יותר מאשר הבית.

התורה כולה - פרק 1
אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

התורה כולה: סיפורו של משה – פרק 1

"התורה כולה" מנסה להציג את סיפור חייו של משה ואת יציאת מצרים מפרספקטיבות שונות, כולל הזווית האסלאמית המופיעה בקוראן. הסדרה מעלה תובנות מעניינות לגבי תהליך ההתפתחות של משה ונוגעת בנושאים כמו רצון חופשי וזכויות נשים. הסדרה מעוררת מחשבה ומהווה נקודת מבט ייחודית על אחד הסיפורים המשמעותיים ביותר בתנ"ך. בעיקון לא מתאימה לצפייה עם ילדים, אבל אני צופה עם שלי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

גם אלוהים צריך לפרוק כמו אדם (סנדלר) SPACEMAN

מאחורי כל אלה עומד צורך תמידי לפרוק, לתור אחר אהבה עצמית חמקמקה. ואם לא אהבה אז לפחות אהדה, ואם לא אהדה אז לפחות סיבולת, ואם לא סיבולת אז לפחות שלא נסבול.

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.