איך כותבים סיפור מתוך חוויה אישית?

NURSE - Tel Aviv University Short Play Competition Winner

בשנת – 2017, כתבה בת זוגתי, לילי טסלר, מחזה קצר מתוך חוויה אישית שלה כאחות בבית החולים הדסה בזמן אירועי אלימות חוזרים ונשנים בירושלים. המחזה זכה במקום השני בתחרות המחזות הקצרים של אוניברסיטת תל אביב ותורגם לערבית ולצרפתית.

איך כותבים מחזה או תסריט מתוך חוויה אישית?

לילי מספרת איך נולד הסיפור: "עברתי לגור עם ארז בירושלים ב – 2014. שנינו חיפאיים במקור. אני אחות במקצועי ובתקופה בה גרנו בירושלים עבדתי ביחידת טיפול נמרץ, תקופה בה טיפלתי בלא מעט צעירים וצעירות שדקרו או לפחות ניסו לדקור חיילים ואנשי ביטחון ופונו לטיפול נמרץ."

איך בוחרים מה לכתוב מתוך הסיפור האישי?

המחזה 'אחות', מתאר אירוע אשר מורכב בעצם ממספר אירועים שונים שקרו במציאות, בהן לילי, אחות יהודיה, חיפאית, שגדלה, למדה ועבדה עם ערבים וערביות בחיפה מצד אחד ושירתה בצבא בעצמה מצד שני. המפגש הזה גרם לה לחשוב על דברים שעד לאותו זמן היא לקחה כמובנים מאליהם, ולראות את המציאות של חייה האישיים ושל הסביבה בה היא חיה, באור שונה לגמרי.

המחזה עוסק ביחסים המורכבים המתפתחים בין אחות יהודייה לבין צעירה פלסטינית המאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ בבית-חולים בירושלים לאחר שנפצעה במהלך ניסיון לדקור חיילים ישראלים. 

איך מתרחקים מהסיפור האישי ובכל זאת נשארים נאמנים לו?

זו היא אחת השאלות המרתקות שאני נתקל בהן בהנחיית קבוצות ובליווי אישי של כותבים.
יש לא מעט טכניקות שיכולות לעזור לך להתרחק מהסיפור, אבל בסופו של דבר הכל תלוי בך, בסיפור ובמערכת היחסים שלך אתו ברגע הזה.

האם אפשר בכל זאת להתרחק מהסיפור מספיק כדי לכתוב אותו?

התשובה היא כן. אפשר לכתוב סיפור אישי ולמצוא את הקונפליקט, לא לפחד לגעת בו ולגלות על עצמך דברים חדשים.
זה יכול להיות תהליך בונה ומפרה, אבל זה יכול גם להיות תהליך מורכב ואפילו כואב.
כאן עולות בדרך שאלות כמו 'האם זה הזמן הנכון?' וכמו 'אולי אני קרוב מדי לסיפור הזה?'.

המחזה של זוגתי, לילי טסלר, 'אחות', זכה בתחרות המחזות הקצרים של קרן ארדיטי מטעם אוניברסיטת תל אביב.
המחזה של לילי הוא דוגמה לכתיבת מחזה מתוך סיפור אישי בזמן אמת, תוך חיפוש אחר מרכיבים משמעותיים בסיפור – קונפליקט, פעולות, מכשולים וכו'.
המחזה כאמור, זכה בתחרות, זיכה את לילי בפרס כספי, תורגם לערבית ולצרפתית ועלה כמחזה הקראה באירוע חד פעמי.

אני ליוויתי את לילי במהלך הכתיבה, והתוצר הסופי לפניך:

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

לחבר בין הרצון האישי לחמדנות בדרך לחיי הרמוניה

בשיחה זו עסקנו במורכבות חיי הכתיבה ובאתגרי האיזון בין היצירה האישית לחיים האישיים והמשפחתיים. דנו בצורך לטפח אהבה למעשי ידינו מבלי לגלוש לסגידה, בחשיבות ההקשבה וההרפיה, ובשאיפה להרמוניה בין הגוף, הנפש והרוח. מתוך הרעיונות הללו, גיבשנו תפילות בוקר ולילה ייחודיות לבעלי מלאכת הכתב – הורים ובני זוג העוסקים בכתיבה – שמטרתן לחזק את תחושת ההרמוניה בשלושת העולמות, ולהזכיר שהיצירה והחיים עצמם שזורים זה בזה בדרך שמבקשת איזון ושקט פנימי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

כאוס: פרשנות צפייה תאולוגית קיומית

אום פלסטין אל חג'אזי מקדישה את חייה לסיוע הומניטרי לאנשים מוכי גורל. היא לא מאשימה את בני עמה ולא את בני עמי בצרות שבאות עליה, עיניה פקוחות ויראת שמיים מרחפת מעל ראשה. הפחד משתק, אך היא יכולה לו. היא חיה את חייה כמחאה כנגד המציאות, מחאה כנגד האלים. היא צועדת במסלול שנקבע מראש עבור אנשים מסוגה, מסלול ההתנקשות.

כאוס: פרק 1

למי זה מתאים: לך. באיזה מצב צבירה לצפות: יהיה אשר יהיה. ממה להיזהר: מהפחד עצמו. ציון כללי: 4 מתוך

בואו נדבר על ציוניזם

אדם נמדד במבחן התוצאה. התוצאה נקבעת על ידי סיבה ונסיבה. לסיבה ונסיבה אחת יכולות להיות

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.