משחקי הדיונון: זעקת החירות של המערב המשועבד ומותו של המיתוס היהודי

משחקי הדיונון מעבירים מסר מהפכני, אבל עצם העובדה שנטפליקס ממשיכה לשדר את הסדרה, למרות הפופולריות חסרת התקדים שלה, רק מראה עד כמה קברניטי רשת הסטרימינג הגדולה בעולם מזלזלים בצופים, ובטוחים שכל הדם הזה יבלבל אתכם עד כדי כך שלא תבינו עד כמה הסדרה הזו רלוונטית לחיים שלכם. או שהם פשוט לא פוחדים.
משחקי הדיונון - המלצה צפייה

למי זה מתאים: לגילאי 16+, אבל בתור הורה אני ממליץ בחום שלא לתת לילדים לצפות לבד. צפו יחד וקראו את המאמר הזה לפני הצפייה.

באיזה מצב צבירה לצפות: כשבא לכם לחשוב עד כמה המטריקס בו אנחנו חיים יכול להתהפך עלינו.

ממה להיזהר: מראות קשים חברים, מראות קשים, תהיו חזקים.

ציון כולל: 5 מתוך 5.

אני מתאר לעצמי שכבר צפית כבר בסדרה, ואם לא צפית אז זה הזמן. אני לא הולך לתת פה ספוילרים, ואני יודע שהצפייה בסדרה יכולה להיות קשה, אבל מי שיכול לעמוד במוות אחר מוות על מסך הטלוויזיה חייב את הסדרה הזו לעצמו, כי אני לא יודע כמה זמן קברניטי נטפליקס ישאירו אותה באוויר, וממש לא בגלל האלימות שיש בה (למרות שזה מה שהם יטענו).

מרטין היידגר הוא אחד מגדולי הפילוסופים של המאה ה – 20, והוא גם היה תומך נלהב של המפלגה הנאצית, שלא לומר – נאצי נלהב בעצמו. היידגר לא כתב יותר מדי על היהודים, אלא יותר על הצורך לחזור לאדמה ולזנוח את הקפיטליזם המערבי שחונק את אירופה. 

משחקי הדיונון וכל הכסף שבעולם

אבל כמה מילים הוא בכל זאת כתב על היהודים, ובמילים האלה הוא טען שהיהודים לא יכולים להיות חלק מהפתרון כי החשיבה האנליטית שלהם לא מאפשרת להם לחזור לאדמה. מבחינת היידגר, העולם בשנות השלושים של המאה העשרים הוא עולם יהודי, ואם הוא היה חי היום, הוא היה טוען שהוא עדיין כזה.

אז לא, אני לא חושב שהיידיגר צודק בהבחנה שלו. יהודים יכולים, כמו כל בני האדם בעולם, להתחבר לאדמה, לחשוב חשיבה אנליטית ולעשות את שניהם יחד. אבל בעיה באיך שהחברה המערבית בנויה בהחלט יש, ומשחקי הדיונון של נטפליקס מפרקים את הבעיה הזו בצורה הכי אותנטית והכי פראית שאפשר להעלות על הדעת.

חירות על פי משחקי הדיונון וסיפור יציאת מצרים

אני לא יודע עד כמה יוצרי הסדרה מכירים את המיתוס המכונן של העם היהודי, ואני לא מתיימר להכיר את המיתוסים המכוננים של העם הקוריאני, אבל או שהייתה העתקה ברוטלית, או שמושג החירות הוא פשוט אמת אוניברסלית שקשה מאוד לערער עליו.

על פי המיתוס היהודי, בני ישראל קיבלו הזדמנות לצאת מהשיעבוד הנורא אותו הם חוו במצרים. 'עבדים היינו'.. מכירים. אלוהים בכבודו ובעצמו שלח, לא פחות ולא יותר מאחיו החורג של מלך מצרים, האיש היחיד שיש לו את הכוח ואת האומץ לעמוד מול פרעה ולדרוש ממנו לשחרר את עמו. עממה, העם לא בדיוק רצה להשתחרר. והסיבה? כמובן, כלכלית.

אני לא אעשה ספוילר, אבל הדמויות במשחקי הדיונון עומדות פחות או יותר באותו מצב. יש להם את האפשרות לבחור בין חירות, שכוללת מסע ארוך ומפרך לעבר הארץ המובטחת, אליה לא כולם יגיעו בחיים, או חזרה להשתעבדות במערכת קפיטליסטית ששואבת מהם את כל מה שהם עבדו עבורו כל החיים ומתייחסת אליהם כמו אל עבדים נרצעים.

אלוהים מת, אנחנו הרגנו אותו

זוכרים את ניטשה? ההוא שהרג את אלוהים? אז זהו, שהוא לא הרג אותו, הוא רק הודיע לעולם שלצערו זה המצב, וכולם לקחו את האמירה הזו פשוטה כמשמעה. גם יוצרי משחקי הדיונון עשו את זה. הם הרגו את אלוהי חירות האדם והבחירה החופשית והשאירו את המין האנושי לבד בעולם, והעולם הזה הוא הסיוט הכי גדול של האנושות מאז שחר ההיסטוריה.

אם נמשיך עם ההקבלה בין משחקי הדיונון לבין סיפור יציאת מצרים, אז נגלה שחירות יהודית, על פי משחקי הדיונון, היא בלתי אפשרית. לאדם אין אפשרות לצאת ממצרים, הדלתות נסגרו, השערים ננעלו, המפתח נזרק לים סוף, ואלוהים, חי או מת, כבר מזמן לא שולח שליחים כדי להציל את חבורת הקופים שיושבת כאן למטה והורסת לו את הבריאה.

נשקים שלופים במשחקי הדיונון זה מראה שכיח

לצפות ולהבין עד כמה הכסף תקוע לנו בנשמה

תצפו במשחקי הדיונון ותבינו שהכסף תופס אותנו מכל הכיוונים, חונק אותנו, שולט לנו במחשבה, בגוף וגם בנפש, לא מתבייש לבטל את עצם קיומה של הנפש אם זה מה שצריך. יוצרי משחקי הדיונון זועקים שדרושה מהפכה, אבל הם יודעים שאנחנו חיים בתקופה ניהיליסטית, תקופה בה כולם מרגישים Comftermbly numb, ואף אחד לא רוצה שיבוא איזה משה עם מקל ולוחות אבן ויראה לו את הדרך. במקום זה, אנשים מוכנים למות בשביל סיכוי של 1 ל – 435 להתעשר, כשבצד השני, אף אחד לא מבטיח שהם יחיו.

 

אם אהבת את ההמלצה ואם יש לך חיבה לרומנים פסיכולוגיים עמוקים, לחיצה על התמונה הבאה תעשה לך את היום >>

הנחמה שעבר לאבסורד - רומן פסיכולוגי

 

לעוד סדרות מומלצות בנטפליקס>>

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

לחבר בין הרצון האישי לחמדנות בדרך לחיי הרמוניה

בשיחה זו עסקנו במורכבות חיי הכתיבה ובאתגרי האיזון בין היצירה האישית לחיים האישיים והמשפחתיים. דנו בצורך לטפח אהבה למעשי ידינו מבלי לגלוש לסגידה, בחשיבות ההקשבה וההרפיה, ובשאיפה להרמוניה בין הגוף, הנפש והרוח. מתוך הרעיונות הללו, גיבשנו תפילות בוקר ולילה ייחודיות לבעלי מלאכת הכתב – הורים ובני זוג העוסקים בכתיבה – שמטרתן לחזק את תחושת ההרמוניה בשלושת העולמות, ולהזכיר שהיצירה והחיים עצמם שזורים זה בזה בדרך שמבקשת איזון ושקט פנימי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

כאוס: פרשנות צפייה תאולוגית קיומית

אום פלסטין אל חג'אזי מקדישה את חייה לסיוע הומניטרי לאנשים מוכי גורל. היא לא מאשימה את בני עמה ולא את בני עמי בצרות שבאות עליה, עיניה פקוחות ויראת שמיים מרחפת מעל ראשה. הפחד משתק, אך היא יכולה לו. היא חיה את חייה כמחאה כנגד המציאות, מחאה כנגד האלים. היא צועדת במסלול שנקבע מראש עבור אנשים מסוגה, מסלול ההתנקשות.

כאוס: פרק 1

למי זה מתאים: לך. באיזה מצב צבירה לצפות: יהיה אשר יהיה. ממה להיזהר: מהפחד עצמו. ציון כללי: 4 מתוך

בואו נדבר על ציוניזם

אדם נמדד במבחן התוצאה. התוצאה נקבעת על ידי סיבה ונסיבה. לסיבה ונסיבה אחת יכולות להיות

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.