למי זה מתאים: לגילאי 16+, אבל בתור הורה אני ממליץ בחום שלא לתת לילדים לצפות לבד. צפו יחד וקראו את המאמר הזה לפני הצפייה.
באיזה מצב צבירה לצפות: כשבא לכם לחשוב עד כמה המטריקס בו אנחנו חיים יכול להתהפך עלינו.
ממה להיזהר: מראות קשים חברים, מראות קשים, תהיו חזקים.
ציון כולל: 5 מתוך 5.
אני מתאר לעצמי שכבר צפית כבר בסדרה, ואם לא צפית אז זה הזמן. אני לא הולך לתת פה ספוילרים, ואני יודע שהצפייה בסדרה יכולה להיות קשה, אבל מי שיכול לעמוד במוות אחר מוות על מסך הטלוויזיה חייב את הסדרה הזו לעצמו, כי אני לא יודע כמה זמן קברניטי נטפליקס ישאירו אותה באוויר, וממש לא בגלל האלימות שיש בה (למרות שזה מה שהם יטענו).
מרטין היידגר הוא אחד מגדולי הפילוסופים של המאה ה – 20, והוא גם היה תומך נלהב של המפלגה הנאצית, שלא לומר – נאצי נלהב בעצמו. היידגר לא כתב יותר מדי על היהודים, אלא יותר על הצורך לחזור לאדמה ולזנוח את הקפיטליזם המערבי שחונק את אירופה.
אבל כמה מילים הוא בכל זאת כתב על היהודים, ובמילים האלה הוא טען שהיהודים לא יכולים להיות חלק מהפתרון כי החשיבה האנליטית שלהם לא מאפשרת להם לחזור לאדמה. מבחינת היידגר, העולם בשנות השלושים של המאה העשרים הוא עולם יהודי, ואם הוא היה חי היום, הוא היה טוען שהוא עדיין כזה.
אז לא, אני לא חושב שהיידיגר צודק בהבחנה שלו. יהודים יכולים, כמו כל בני האדם בעולם, להתחבר לאדמה, לחשוב חשיבה אנליטית ולעשות את שניהם יחד. אבל בעיה באיך שהחברה המערבית בנויה בהחלט יש, ומשחקי הדיונון של נטפליקס מפרקים את הבעיה הזו בצורה הכי אותנטית והכי פראית שאפשר להעלות על הדעת.
חירות על פי משחקי הדיונון וסיפור יציאת מצרים
אני לא יודע עד כמה יוצרי הסדרה מכירים את המיתוס המכונן של העם היהודי, ואני לא מתיימר להכיר את המיתוסים המכוננים של העם הקוריאני, אבל או שהייתה העתקה ברוטלית, או שמושג החירות הוא פשוט אמת אוניברסלית שקשה מאוד לערער עליו.
על פי המיתוס היהודי, בני ישראל קיבלו הזדמנות לצאת מהשיעבוד הנורא אותו הם חוו במצרים. 'עבדים היינו'.. מכירים. אלוהים בכבודו ובעצמו שלח, לא פחות ולא יותר מאחיו החורג של מלך מצרים, האיש היחיד שיש לו את הכוח ואת האומץ לעמוד מול פרעה ולדרוש ממנו לשחרר את עמו. עממה, העם לא בדיוק רצה להשתחרר. והסיבה? כמובן, כלכלית.
אני לא אעשה ספוילר, אבל הדמויות במשחקי הדיונון עומדות פחות או יותר באותו מצב. יש להם את האפשרות לבחור בין חירות, שכוללת מסע ארוך ומפרך לעבר הארץ המובטחת, אליה לא כולם יגיעו בחיים, או חזרה להשתעבדות במערכת קפיטליסטית ששואבת מהם את כל מה שהם עבדו עבורו כל החיים ומתייחסת אליהם כמו אל עבדים נרצעים.
אלוהים מת, אנחנו הרגנו אותו
זוכרים את ניטשה? ההוא שהרג את אלוהים? אז זהו, שהוא לא הרג אותו, הוא רק הודיע לעולם שלצערו זה המצב, וכולם לקחו את האמירה הזו פשוטה כמשמעה. גם יוצרי משחקי הדיונון עשו את זה. הם הרגו את אלוהי חירות האדם והבחירה החופשית והשאירו את המין האנושי לבד בעולם, והעולם הזה הוא הסיוט הכי גדול של האנושות מאז שחר ההיסטוריה.
אם נמשיך עם ההקבלה בין משחקי הדיונון לבין סיפור יציאת מצרים, אז נגלה שחירות יהודית, על פי משחקי הדיונון, היא בלתי אפשרית. לאדם אין אפשרות לצאת ממצרים, הדלתות נסגרו, השערים ננעלו, המפתח נזרק לים סוף, ואלוהים, חי או מת, כבר מזמן לא שולח שליחים כדי להציל את חבורת הקופים שיושבת כאן למטה והורסת לו את הבריאה.
לצפות ולהבין עד כמה הכסף תקוע לנו בנשמה
תצפו במשחקי הדיונון ותבינו שהכסף תופס אותנו מכל הכיוונים, חונק אותנו, שולט לנו במחשבה, בגוף וגם בנפש, לא מתבייש לבטל את עצם קיומה של הנפש אם זה מה שצריך. יוצרי משחקי הדיונון זועקים שדרושה מהפכה, אבל הם יודעים שאנחנו חיים בתקופה ניהיליסטית, תקופה בה כולם מרגישים Comftermbly numb, ואף אחד לא רוצה שיבוא איזה משה עם מקל ולוחות אבן ויראה לו את הדרך. במקום זה, אנשים מוכנים למות בשביל סיכוי של 1 ל – 435 להתעשר, כשבצד השני, אף אחד לא מבטיח שהם יחיו.
אם אהבת את ההמלצה ואם יש לך חיבה לרומנים פסיכולוגיים עמוקים, לחיצה על התמונה הבאה תעשה לך את היום >>