writing is rewriting – אבל מה זה Rewriting?
כמה פעמים שמעת מורים לכתיבה וכותבים ותיקים מזהירים אותך מפני התאהבות בדראפט הראשון, ומכינים אותך לקראת עריכה בלתי נגמרת של היצירה שלך?
הגישה המקצועית למלאכת העריכה, לא פותחה לדוקטרינה שימושית שבה יכול כותב או כותבת מן השורה להשתמש.
כותבים, כולנו גדלנו על מיתוסים שאמרו לנו: "אתה תכתוב ותערוך את הסיפור הכי טוב שאתה יכול על סמך אינטואיציה, ואת עבודת העריכה המקצועית תשאיר לאורחים מקצועיים."
@screenwriting.tra לכתיבה יש כוח. יש לה את הכוח לרפא יש לה את הכוח לתקן את הכוח לדייק אבל כדי להפעיל את הכוח הזה אנחנו צריכים כל אחד מאיתנו וכל אחד מאיתנו להבין . את מנגנון היצירה הפרטי שלו ושלה. בסרטון הבא אני אסביר איך עושים את זה. #כתיבהיוצרת #כתיבהאישית #כתיבהמרפאת ♬ original sound – Screenwriting trainer
המצב הזה יוצר תסכול גם בצד של המחבר וגם בצד של העורך, כי הציפיות מהעורך הם במקרים רבים לא הגיוניות. הישענותם כותבים על עריכה חיצונית היא מסוכנת. מעבר לכך שהיא מסוכנת ליצירה, היא מסכנת גם את הערך העצמי של היוצר, שמוצא את עצמו פעם אחר פעם אל מול שוקת שבורה, מקלל את הרגע שבו הוא הכניס את הראש שלו 'למיטה החולה' כביכול שנקראת 'הסיפור האחרון שניסיתי לכתוב'.
עורך מקצועי זה מקצוע בפני עצמו שדורש מיומנות וניסיון ולמידה, אבל זה ממש לא אומר שכותבים צריכים להישען אך ורק על אינטואיציה כשהם עורכים את החומרים של עצמם.
אז מה אפשר לעשות?
סדנאות כתיבה ושיטת השולחן העגול
מהי סדנת כתיבה?
שלא בדומה למפגשי הייעוץ האישי לכותבים, סדנת כתיבה היא מפגש אינטראקטיבי בין כותבות וכותבים המגיעים במטרה לחדד את כישורי הכתיבה שלהם באמצעות שיתוף, קבלת משוב ואימוץ הרגלים חדשים. המטרה של סדנאות כתיבה היא קודם כל ליצור מסגרת מקצועית מצד אחד ובטוחה ומכילה מצד שני, על מנת לעודד למידה, יצירתיות, ופיתוח טכניקות כתיבה חדשות, לצבור ביטחון ולשדרג את היכולות. סדנת כתיבה מוצלחת יודעת בדיוק למי היא מכוונת ומה היא יכולה לתת למשתתפים.
הכרות עם שיטת ׳השולחן העגול׳
להגיע לשורש היצירה שלך
שיטת השולחן העגול היא שיטת כתיבה שמאפשרת לך להגיע לשורש היצירה שלך. שיטות אחרות מתעקשות להפריד את היוצר מהיצירה, אבל האמת היא שהתודעה שלך היא זו שיוצרת את המילים שעוברות תהליך עיבוד מסוים מהרגע שבו הן עברו מתת המודע אל המודע שלך – ומשם אל האצבעות, ומשם אל העולם.
@screenwriting.tra אנשים כותבים לא תמיד מצליחים להעביר את מה שהם מנסים להעביר בדרך שגורמת לאנשים אחרים להבין את מה שהם מנסים להגיד. ברגע שאנחנו מכירים את המערכת היצירתית שלנו אנחנו יודעים איך להתמודד עם ביקורת ואנחנו מצליחים להבין מה אנחנו מנסים להגיד וככה אנחנו יודעים לסווג את הביקורות שאנחנו מקבלים על פי רלוונטיות ובעיקר אנחנו לומדים איך לא להיפגע מכל דבר שעוברים לנו. #כתיבהיוצרת #עריכהעצמית? #ביקורתבונה ♬ original sound – Screenwriting trainer
בואו להכיר את ׳האני הכותב׳ שלכם
השיטה מציעה דבר פשוט – רגע לפני שאתם רצים אל הדף, בואו נעצור ונכיר את מנגנוני היצירה שלנו. השיטה מסתכלת על מנגנון היצירה כמנגנון הגנה שבנוי מסימפטום (מילה) שבעצם נשלחת בעקבות הפרת איזון במערכת ההגנה (קושי, דחייה, ספקות, פרץ יצירתיות וכו׳) שנכנסת למצב מגננה כדי להגן על איבר (מציאות קיימת). הכל קורה בעקבות גורם מאיים שנכנס לנפש – רעיון חדש.
כאן צוללים ישר לעומק
איך ניסחתי את השיטה?
את שיטת השולחן העגול פיתחתי אחרי שנים של חיפוש שיטת כתיבה שתתאים לי. את הלימודים שלי במגמת תסריטאות בסם שפיגל סיימתי בהצטיינות. היו לי מורים נהדרים כמו ניר ברגן, אבנר ברנהיימר, צביקה קרצנר ודיקלה קידר, שלימדו אותי מה עובד יותר ומה עובד פחות.
למדתי מה זה אירוע מחולל, מה זה חלוקה למערכות, מה זה רצון ומה זה צורך, מה היא תמה, מה הופך גיבור לגיבור, מה זה קונפליקט פנימי, מה זה קונפליקט בין אישי, מה זה קונפליקט חיצוני, מה זה show don't tell, ועוד המון דברים שעזרו לי מאוד ושאותם אני ממליץ לכולם ללמוד כדי להבין את התפיסה הכללית של המקצוע שנקרא כתיבה. (אפשר לקרוא את ׳סיפור׳ של רוברט מק׳י ואת The art of dramatic writing של לאיוש אגרי).
מדוע לבחור בסדנת כתיבת שולחן עגול
מה לא יקרה בסדנה
״אני לא יודע, לא עפתי. זה כאילו, מאוד ברור מה רצית להגיד מצד אחד… אבל מצד שני אני גם מרגיש שזה עוד לא בדיוק שם. את מבינה למה אני מתכוון, נכון?״
אז זהו, שלא. והאמת היא שברוב המקרים גם אותו אדם שהעיר את אותה הערה לא בדיוק הבין למה הוא התכוון. אני בעד חופש ואני מאמין שחירות מחשבתית היא חלק חשוב מאוד ביצירה, אבל אני גם מאמין גדול בסדר.
אחרי שתכירו את מנגנון היצירה שלכם – אין דחייה בעולם שתגרום לכם להרגיש ככה:
@screenwriting.tra כתיבה יוצאת מתוך כאוס מתוך תוהו ובוהו מתוך מקום לא מזוקק אבל מאוד ראשוני ומאוד טבעי. בסרטון הבא אני מדבר על מערכת היצירה שלנו בצורה טבעית וכמעט לא מזוקקת. התוכן הוא גולמי בכוונה עם מעט מאוד עריכות, כי אני רוצה שתראו את המקום הזה ולא רק תסתכלו על מישהו שמדבר עליו. #כתיבהיוצרת ♬ original sound – Screenwriting trainer
ההתאמה המושלמת לצרכי עריכה שונים
אז קודם כל חשוב לדעת שהסדנה הזאת היא לא לכל אחד. הסדנה מתאימה לאנשים שכבר יש להם יצירה שלמה מוכנה לעריכה, וחשוב מזה – היא מתאימה לאנשים עם ראש פתוח שהם מוכנים ומזומנים לאמץ דרך הסתכלות חדשה ולפרק את האטומים שמרכיבים את מלאכת הכתיבה שלהם לגורמים.
פתרון חסכוני לצרכי הכתיבה שלך
הסדנה מסובסדת לחברי האיגודים המקצועיים.
ללמוד מהטובים ביותר
מנחי הסדנה שלנו:
יפעת שחם – עורכת בכירה בהוצאת הקיבוץ המאוחד.
ארז פולק – עורך תסריט ומנחה חדר הכותבים של איגוד התסריטאים.
מיומנויות ושיפורים
במהלך הסדנה המשתתפים יגלו את שורש היצירה האישי של כל אחד מהם, יבינו כיצד מנגנון היצירה שלהם פועל כחלק ממערכת שלמה, יבינו מה הם יכולים להסיק בנוגע למנגנון היצירה שלהם דרך הדראפטים הראשונים שהם כתבו, ולאן אתם יכולים לשאוף מכאן והלאה.
מוכנים להכיר את פוטנציאל הכתיבה שלכם?
המחזור האחרון לסדנה נסגר. השאירו פרטים בטופס ? ואנחנו נעדכן אתכם בנוגע למועד ההרשמה הקרוב.