איך כותבים סינופסיס?

סינופסיס הוא אחד המסמכים החשובים ביותר בכתיבת תסריט לסרט או לסדרה. תסריט שיושב על טריטמנט טוב, שיושב על סינופסיס נכון לסיפור שלך - יכול להיות ההבדל בין תסריט נהדר לבין אינספור דראפטים מייאשים. אז מה כולל תהליך ליווי מקצועי לכתיבת סינופסיס?
How to write synopsis for film?

אזהרה:

"היי חבר/ה,

מה שלומך?

קראתי את ההצעה/לוגליין/סינופסיס ששלחת לי.

אהבתי.

אנחנו יכולים להתחיל לעבוד."

@screenwriting.tra לכתיבה יש כוח. יש לה את הכוח לרפא יש לה את הכוח לתקן את הכוח לדייק אבל כדי להפעיל את הכוח הזה אנחנו צריכים כל אחד מאיתנו וכל אחד מאיתנו להבין . את מנגנון היצירה הפרטי שלו ושלה. בסרטון הבא אני אסביר איך עושים את זה. #כתיבהיוצרת #כתיבהאישית #כתיבהמרפאת ♬ original sound – Screenwriting trainer
@screenwriting.tra לכתיבה יש כוח. יש לה את הכוח לרפא יש לה את הכוח לתקן את הכוח לדייק אבל כדי להפעיל את הכוח הזה אנחנו צריכים כל אחד מאיתנו וכל אחד מאיתנו להבין . את מנגנון היצירה הפרטי שלו ושלה. בסרטון הבא אני אסביר איך עושים את זה. #כתיבהיוצרת #כתיבהאישית #כתיבהמרפאת ♬ original sound – Screenwriting trainer

אם חיפשת עורך תסריט או מנחה סדנאות כתיבה שיסייע לך בפיתוח סינופסיס לתסריט שלך, וקיבלת הודעה בנוסח שמופיע שתי שורות למעלה, אני מציע לך לחשוב פעמיים לפני קפיצת הראש אל תוך העבודה המשותפת שכוללת, במקרים מסוימים, התחייבות לתקופה ארוכה.

יש לא מעט גישות שנוסחו על ידי גדולים ממני (רוברט מקי, סטיבן קינג, ערן ב.י ואחרים) לכתיבת תקציר הסיפור (לעניינו – סינופסיס). 

מניסיוני כתסריטאי ומחזאי, למדתי שאין אמת אחת בכל הנוגע לכתיבת סינופסיס ושמדובר במקרים רבים בתהליך מעגלי.

לכן, דווקא בשלב הקריטי הזה בכתיבת התסריט, אני מאמין שליווי של עורך תסריט מקצועי, יכול לסייע לך לגבש יסודות יציבים שיכולים למנוע הסתבכויות מיותרות בשלב הטריטמנט והדיאלוגים, ולאפשר לך להתמקד בדבר החשוב ביותר בתסריט שלך, והוא הדמויות והפעולות.

תהליך העבודה בסדנה לכתיבת סינופסיס לתסריט

לפני המנה העיקרית, חשוב לי להדגיש שאני לא יכול להתחייב בשום צורה שהסינופסיס יגרום למי שיקרא אותו להשקיע בתסריט. מה שאני מציע לך זו התקדמות הדרגתית ממפגש למפגש. הסינופסיס יהיה במצב הטוב ביותר בו הוא יכול להיות, בנקודה בה נחליט לעצור.

המפגשים יהיו אחת לשבועיים, כדי שיהיה לך מספיק זמן לעכל את ההערות, להתרחק כמה ימים מהטקסט ולשכתב אותו. התהליך יהיה מורכב מ – 4 מפגשים.

מפגש ראשון – קבלת החלטות בסיסיות לגבי הסינופסיס

במפגש הזה נחליט מי הגיבורה בתסריט. ייתכן מאוד שתגיע לסדנה במחשבה כי הגיבורה של התסריט שלך היא אזמרלדה, אבל הדמות הפועלת תהיה דווקא חולייטה. 

במהלך המפגש אנחנו נשים את אזמרלדה על שולחן הניתוחים ונבחן האם ומדוע מגיע לה להיות גיבורה. האם היא הדמות אשר השינוי המשמעותי ביותר בסיפור קורה לה? ואולי היא בעצם זו שגורמת לשינוי המשמעותי עבור חולייטה בעצם כניסתה לחייה?

אחרי שנבין מי הגיבורה ומה הופך אותה לגיבורה, נאפיין וננתח את דמות המשנה ונבין מה התפקיד שלה בתסריט (אנטגוניסטית, שותפה לדרך ואולי התפקיד שלה הוא להיות הרצון או הצורך של הגיבורה).

אחרי שנתגבש על הגיבורה ועל דמות המשנה, נבין מה הרצון של כל אחת מהן, מה הצורך שלהן ומה המכשולים שעומדים מולן להשגת מטרתן, נגבש לוגליין שיהיה מוסכם על שנינו. 

המטלה שלך למפגש הבא תהיה לערוך את הסינופסיס בהתאם למתווה שגובש במפגש הזה.

@screenwriting.tra אנשים כותבים לא תמיד מצליחים להעביר את מה שהם מנסים להעביר בדרך שגורמת לאנשים אחרים להבין את מה שהם מנסים להגיד. ברגע שאנחנו מכירים את המערכת היצירתית שלנו אנחנו יודעים איך להתמודד עם ביקורת ואנחנו מצליחים להבין מה אנחנו מנסים להגיד וככה אנחנו יודעים לסווג את הביקורות שאנחנו מקבלים על פי רלוונטיות ובעיקר אנחנו לומדים איך לא להיפגע מכל דבר שעוברים לנו. #כתיבהיוצרת #עריכהעצמית😎 #ביקורתבונה ♬ original sound – Screenwriting trainer

מפגש שני – בחינת האירוע מחולל בסינופסיס

האירוע המחולל הוא הנקודה המשמעותית ביותר בכל סיפור. השאלה שנעסוק בה היא למה אנחנו פוגשים את הדמות הספציפית הזאת בנקודה הספציפית הזו בחיים שלה. נחשוב יחד מה האירוע המחולל האמיתי של הסיפור (האם זה המפגש בין חולייטה לבין אזמרלדה?), נבין איזו נקודת זמן היא המתאימה ביותר לתחילת הסיפור, ומה הסיכון והסיכוי שכל אחת מהדמויות מקבלת כתוצאה מהאירוע המחולל.

חשוב לציין שאירוע מחולל הוא אירוע שמשנה את חייה של הגיבורה בצורה כזו שאין לה שום אפשרות להתנגד לו, גם אם היא מנסה בכל כוחה. 

מפגש שלישי – פעולות ומכשולים לאורך הסינופסיס

אחרי שנבין את המוטיבציות של הדמויות בסיפור ואת האירוע המחולל, ניכנס לעובי הקורה ונבין מה הגיוני שכל אחת מהדמויות הראשיות בסיפור (וחשוב שהדגש יהיה כאן עליהן ולא על כל אדם אחר) הייתה עושה בסיטואציה אליה היא נקלעה.

מה האפשרויות שעומדות מול כל אחת מהדמויות המרכזיות ומה יקרה אם הן יבחרו דווקא באפשרות שפחות משרתת את הסיפור. המטרה היא להכניס חיים לדמויות המרכזיות, כך שהן יהיו אלה שיפעלו ולא אנחנו נהיה אלה שמפעילים אותן כמו בובות על חוט. 

@screenwriting.tra

♬ original sound – Screenwriting trainer

מפגש רביעי – חלוקת הסינופסיס למערכות, נקודות מפנה וסוף

עד השלב הזה, אני מאמין שנגיע למצב בו הסיפור מגובש לכדי שלוש מערכות מובנות עם התחלה, אמצע וסוף. במפגש הזה אנחנו ננתח את האירועים המשמעותיים בסיפור, נבין איפה הגיבורה שלנו פועלת ואיפה היא משייטת (מצב לא בריא, היא חייבת לפעול כל הזמן להשגת המטרה), ונדבר על סוף הסיפור ועל איך הוא משרת את מה שחשוב לך להגיד בסיפור שלך.

התמה היא נושא מרכזי בו נעסוק בכל אחד מהמפגשים 

תמה היא הטענה המרכזית של הסיפור והטענה נגדית לו. 

דוגמה: 

טענה – חיים פשוטים בכפר מספקים יותר יותר מחיים בעיר גדולה. 

טענה נגדית – חיים בכפר ריקים ממשמעות ומעלימים את האדם בתוכם.

* כל סצנה בתסריט חייבת לשקף את התמה ולתת ביטוי לשתי האפשרויות. אם הרצון התמתי שלך הוא להראות שחיים בכפר הם חיים טובים, אז חובה עליך להראות גם את הטענה ההפוכה, כדי שהתסריט שלך לא יהיה דידקטי.

למה לכתוב את הסינופסיס דווקא איתי?

אחרי שסיימתי בהצטיינות את לימודי התסריטאות בסם שפיגל, התחלתי להנחות את חדר הכותבים החיפאי של איגוד התסריטאים, אותו אני מנהל ומנחה עד היום. סייעתי לעשרות תסריטאים לקדם את הפרויקטים שלהם, לימדתי ולמדתי מכל סינופסיס שקראתי ואת הניסיון והידע שצברתי אני מציע לך. אני לא מבטיח שהסינופסיס שלך יקבל פיתוח, אבל אני מבטיח לך שיחד נגלה על מה התסריט שלך ואיך הכי נכון לכתוב אותו.

תהליך עבודה ותשלום

אנחנו נעבוד בסט של ארבעה מפגשים והתשלום הוא על ארבעה המפגשים כיחידה אחת.

המפגשים בנויים בצורה כזו שאין ערך למפגש בודד, לכן ארבעת המפגשים מוערכים כיחידה.

אם אחרי ארבעה מפגשים נחליט, בהסכמה משותפת, להמשיך לעבוד על התסריט, נמשיך לארבעה מפגשים נוספים.

זו ההצעה שלי. אם תקבל/י אותה עליך לקחת בחשבון שצפויה לנו לא מעט עבודה, אבל אני בטוח ששנינו נפיק מהעבודה הזו המון. לפרטים נוספים אפשר ליצור איתי קשר ואני אחזור אליך בהקדם.

אפשר גם להירשם בחינם לחדרי הכותבים של איגוד התסריטאים, ולקבל פידבקים על הסינופסיס שלך. ניתן לעקוב אחר עדכונים בנוגע לתאריכי חדרי הכותבים ניתן בפייסבוק ובאתר האיגוד. הרשמה במיילים:

haifa@writersguild.org.il

או

TLV@writersguild.org.il

מידע נוסף על כתיבת תוכן ותסריטים אפשר למצוא באתר שלי >>

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

כתיבת תוכן AI
כתיבת תוכן

כתיבת תוכן בעזרת בינה מלאכותית

בעוד שבינה מלאכותית וכלים אוטומטיים יכולים להועיל רבות בכתיבת תוכן, ההתקשרות עם איש מקצוע אשר יודע לעבוד עם כלי – AI ולייצר תוכן מותאם לכוונת המשתמש יכולה לשדרג את איכות התוכן בצורה משמעותית, להבטיח שהוא קולע לכוונת המשתמש, ולהבדיל את האתר שלך מהתחרות.

ייעוץ-לכותבים

דוגמא לכתיבת דיאלוג הכנה לכתיבת מחזה או תסריט

כמה פעמים קרה שכתבת לוגליין, סינופסיס, טריטמנט ואפילו הגדלת וביצעת תחקיר דמות, אבל ברגע שהתיישבת לכתוב את התסריט / מחזה – הבנת שהדמויות שלך לא מסוגלות לדבר אחת עם השנייה בלי לשפוך האשמות, לריב ולצאת מהחדר? זה קורה כי המחזה/ תסריט לא יכול להיות המקום הראשון בו הדמויות שלך נפגשות לשיחה.

דוגמא לתחקיר דמות

התבקשתי לכתוב תסריט עבור המוזיאון הימי בחיפה שעוסק בהתפתחות הנמלים בישראל. אחרי דין ודברים על מזמיני העבודה הוחלט כי שלד התסריט יבנה סביב גיבורה שתעבור ממקום למקום ותלמד משהו על עצמה דרך התפתחות הנמלים בישראל. בעצתי הסכימו מזמיני העבודה לאפיין את הגיבורה הבאה: חני (58), מדענית שגילתה את הדרך לנוע בזמן. היא עושה זאת תוך שהיא שואלת את השאלות הנכונות. בכל פעם שהיא שואלת שאלה 'נכונה' היא נעה בזמן אל עבר היעד הבא במסע אותו אני התוויתי לה מראש. היא לא יכולה להגיע לשום מקום אחר חוץ מלנמלי ישראל. בתור אלוהי הגיבורה ניסיתי לכפות עליה את סיפור המסע, אלא שהיא הערימה קשיים. חזרתי אל שולחן העבודה והחלטתי לבצע איתה תחקיר דמות.

מלך ישראל
סדרות מומלצות בנטפליקס

מלך ישראל: דוקו ריאליטי שחותר תחת הדמוקרטיה הישראלית

מוקדש לסוכן הביון האמירקאי שניטר את הטקסט שלפניך בעקבות שימוש במילים שמזכירות את המתקפה האיראנית ואת האפשרות למלחמה בין ישראל לבין איראן. דע לך שהאלגוריתם נשא את מילותי אליך ופקח את עיניך על מנת שתראה את הדברים הבאים כהוויתם.

התורה כולה סיפורו של משה
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה: סיפורו של משה – על קורבן האדם

הסדרה מכניסה אותך לעולם התורה באופן ויזואלי, ויש בה דברים מעניינים מאוד אבל גם כמה דברים מהותיים שהסדרה מפספסת ושאני רוצה להשלים עבורך. לא אספיק להשלים את כולם במקום אחד ואני לא רוצה להקדיש את חיי בכתיבת כל הדברים שחסרים, כי כמה שלא אכתוב תמיד אוכל למצוא עוד, אבל את הדבר המהותי ביותר אותו הסדרה פספסה חשוב לי למסור לך, וזה – קורבן האדם.

התורה כולה פרק 2
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה פרק 2: ביקורת עצמית בתוך החושך הגדול

את פוסט הזה אני יושב לכתוב במדרגות שבין רחוב הנטקה לרחוב האורן בחיפה, בשעה רבע לתשע במוצאי שבת, כשמאות מפגינים עושים את דרכם חזרה ממרכז חורב הביתה. לא הייתי איתם בהפגנה, אני גר קרוב ופשוט רציתי למצוא מקום שקט לכתוב בו את ההמלצה. בבית לא שקט כרגע, והמולת הקרע בעם ישראל מהווה, באופן פרדוקסלי ואולי גם פלאי, מקום שקט ומכיל יותר מאשר הבית.

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.