איך כותבים סינופסיס?

סינופסיס הוא אחד המסמכים החשובים ביותר בכתיבת תסריט לסרט או לסדרה. תסריט שיושב על טריטמנט טוב, שיושב על סינופסיס נכון לסיפור שלך - יכול להיות ההבדל בין תסריט נהדר לבין אינספור דראפטים מייאשים. אז מה כולל תהליך ליווי מקצועי לכתיבת סינופסיס?
How to write synopsis for film?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אזהרה:

"היי חבר/ה,

מה שלומך?

קראתי את ההצעה/לוגליין/סינופסיס ששלחת לי.

אהבתי.

אנחנו יכולים להתחיל לעבוד."

אם חיפשת עורך תסריט או מנחה סדנאות כתיבה שיסייע לך בפיתוח סינופסיס לתסריט שלך, וקיבלת הודעה בנוסח שמופיע שתי שורות למעלה, אני מציע לך לחשוב פעמיים לפני קפיצת הראש אל תוך העבודה המשותפת שכוללת, במקרים מסוימים, התחייבות לתקופה ארוכה. יש לא מעט גישות שנוסחו על ידי גדולים ממני (רוברט מקי, סטיבן קינג, ערן ב.י ואחרים) לכתיבת תקציר הסיפור (לעניינו – סינופסיס). 

מניסיוני כתסריטאי ומחזאי, למדתי שאין אמת אחת בכל הנוגע לכתיבת סינופסיס ושמדובר במקרים רבים בתהליך מעגלי. לכן, דווקא בשלב הקריטי הזה בכתיבת התסריט, אני מאמין שליווי של עורך תסריט מקצועי, יכול לסייע לך לגבש יסודות יציבים שיכולים למנוע הסתבכויות מיותרות בשלב הטריטמנט והדיאלוגים, ולאפשר לך להתמקד בדבר החשוב ביותר בתסריט שלך, והוא הדמויות והפעולות.

תהליך העבודה בסדנה לכתיבת סינופסיס לתסריט

לפני המנה העיקרית, חשוב לי להדגיש שאני לא יכול להתחייב בשום צורה שהסינופסיס יגרום למי שיקרא אותו להשקיע בתסריט. מה שאני מציע לך זו התקדמות הדרגתית ממפגש למפגש. הסינופסיס יהיה במצב הטוב ביותר בו הוא יכול להיות, בנקודה בה נחליט לעצור.

המפגשים יהיו אחת לשבועיים, כדי שיהיה לך מספיק זמן לעכל את ההערות, להתרחק כמה ימים מהטקסט ולשכתב אותו. התהליך יהיה מורכב מ – 4 מפגשים.

מפגש ראשון – קבלת החלטות בסיסיות לגבי הסינופסיס

במפגש הזה נחליט מי הגיבורה בתסריט. ייתכן מאוד שתגיע לסדנה במחשבה כי הגיבורה של התסריט שלך היא אזמרלדה, אבל הדמות הפועלת תהיה דווקא חולייטה. 

במהלך המפגש אנחנו נשים את אזמרלדה על שולחן הניתוחים ונבחן האם ומדוע מגיע לה להיות גיבורה. האם היא הדמות אשר השינוי המשמעותי ביותר בסיפור קורה לה? ואולי היא בעצם זו שגורמת לשינוי המשמעותי עבור חולייטה בעצם כניסתה לחייה?

אחרי שנבין מי הגיבורה ומה הופך אותה לגיבורה, נאפיין וננתח את דמות המשנה ונבין מה התפקיד שלה בתסריט (אנטגוניסטית, שותפה לדרך ואולי התפקיד שלה הוא להיות הרצון או הצורך של הגיבורה).

אחרי שנתגבש על הגיבורה ועל דמות המשנה, נבין מה הרצון של כל אחת מהן, מה הצורך שלהן ומה המכשולים שעומדים מולן להשגת מטרתן, נגבש לוגליין שיהיה מוסכם על שנינו. 

המטלה שלך למפגש הבא תהיה לערוך את הסינופסיס בהתאם למתווה שגובש במפגש הזה.

מפגש שני – בחינת האירוע מחולל בסינופסיס

האירוע המחולל הוא הנקודה המשמעותית ביותר בכל סיפור. השאלה שנעסוק בה היא למה אנחנו פוגשים את הדמות הספציפית הזאת בנקודה הספציפית הזו בחיים שלה. נחשוב יחד מה האירוע המחולל האמיתי של הסיפור (האם זה המפגש בין חולייטה לבין אזמרלדה?), נבין איזו נקודת זמן היא המתאימה ביותר לתחילת הסיפור, ומה הסיכון והסיכוי שכל אחת מהדמויות מקבלת כתוצאה מהאירוע המחולל.

חשוב לציין שאירוע מחולל הוא אירוע שמשנה את חייה של הגיבורה בצורה כזו שאין לה שום אפשרות להתנגד לו, גם אם היא מנסה בכל כוחה. 

מפגש שלישי – פעולות ומכשולים לאורך הסינופסיס

אחרי שנבין את המוטיבציות של הדמויות בסיפור ואת האירוע המחולל, ניכנס לעובי הקורה ונבין מה הגיוני שכל אחת מהדמויות הראשיות בסיפור (וחשוב שהדגש יהיה כאן עליהן ולא על כל אדם אחר) הייתה עושה בסיטואציה אליה היא נקלעה.

מה האפשרויות שעומדות מול כל אחת מהדמויות המרכזיות ומה יקרה אם הן יבחרו דווקא באפשרות שפחות משרתת את הסיפור. המטרה היא להכניס חיים לדמויות המרכזיות, כך שהן יהיו אלה שיפעלו ולא אנחנו נהיה אלה שמפעילים אותן כמו בובות על חוט. 

מפגש רביעי – חלוקת הסינופסיס למערכות, נקודות מפנה וסוף

עד השלב הזה, אני מאמין שנגיע למצב בו הסיפור מגובש לכדי שלוש מערכות מובנות עם התחלה, אמצע וסוף. במפגש הזה אנחנו ננתח את האירועים המשמעותיים בסיפור, נבין איפה הגיבורה שלנו פועלת ואיפה היא משייטת (מצב לא בריא, היא חייבת לפעול כל הזמן להשגת המטרה), ונדבר על סוף הסיפור ועל איך הוא משרת את מה שחשוב לך להגיד בסיפור שלך.

התמה היא נושא מרכזי בו נעסוק בכל אחד מהמפגשים 

תמה היא הטענה המרכזית של הסיפור והטענה נגדית לו. 

דוגמה: 

טענה – חיים פשוטים בכפר מספקים יותר יותר מחיים בעיר גדולה. 

טענה נגדית – חיים בכפר ריקים ממשמעות ומעלימים את האדם בתוכם.

* כל סצנה בתסריט חייבת לשקף את התמה ולתת ביטוי לשתי האפשרויות. אם הרצון התמתי שלך הוא להראות שחיים בכפר הם חיים טובים, אז חובה עליך להראות גם את הטענה ההפוכה, כדי שהתסריט שלך לא יהיה דידקטי.

למה לכתוב את הסינופסיס דווקא איתי?

אחרי שסיימתי בהצטיינות את לימודי התסריטאות בסם שפיגל, התחלתי להנחות את חדר הכותבים החיפאי של איגוד התסריטאים, אותו אני מנהל ומנחה עד היום. סייעתי לעשרות תסריטאים לקדם את הפרויקטים שלהם, לימדתי ולמדתי מכל סינופסיס שקראתי ואת הניסיון והידע שצברתי אני מציע לך. אני לא מבטיח שהסינופסיס שלך יקבל פיתוח, אבל אני מבטיח לך שיחד נגלה על מה התסריט שלך ואיך הכי נכון לכתוב אותו.

תהליך עבודה ותשלום

אנחנו נעבוד בסט של ארבעה מפגשים והתשלום הוא על ארבעה המפגשים כיחידה אחת.

המפגשים בנויים בצורה כזו שאין ערך למפגש בודד, לכן ארבעת המפגשים מוערכים כיחידה.

אם אחרי ארבעה מפגשים נחליט, בהסכמה משותפת, להמשיך לעבוד על התסריט, נמשיך לארבעה מפגשים נוספים.

זו ההצעה שלי. אם תקבל/י אותה עליך לקחת בחשבון שצפויה לנו לא מעט עבודה, אבל אני בטוח ששנינו נפיק מהעבודה הזו המון. לפרטים נוספים אפשר ליצור איתי קשר ואני אחזור אליך בהקדם.

אפשר גם להירשם בחינם לחדרי הכותבים של איגוד התסריטאים, ולקבל פידבקים על הסינופסיס שלך. ניתן לעקוב אחר עדכונים בנוגע לתאריכי חדרי הכותבים ניתן בפייסבוק ובאתר האיגוד. הרשמה במיילים:

haifa@writersguild.org.il

או 

TLV@writersguild.org.il

מידע נוסף על כתיבת תוכן ותסריטים אפשר למצוא באתר שלי >>

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

גם אני קרל - נטפליקס
סדרות מומלצות בנטפליקס

גם אני קרל: לני ריפנשטאהל בגרסה הליברלית

מה המצב גרמניה? מתי חזרתם לעשות סרטים דידקטיים עם מסר חד מימדי שצורח לך לתוך הפנים, ולא אמרתם? גם אני קרל? יכול לרגש, אבל לא כל אחד. המלצת צפייה שונה מבדרך כלל.

רחובות הפשע של מרסיי - נטפליקס
סדרות מומלצות בנטפליקס

רחובות הפשע של מרסיי – סרט אחד יותר מדי

אני אסכם את השערוריה מאחורי הסרט במשפט אחד, לפני שאני אנתח את הסרט עצמו: השמאל בצרפת חושב שהסרט מציג את המצב בצורה פשטנית מדי, הימין בצרפת חושב שכך בדיוק נראית המציאות. ומה לגבי הסרט עצמו? יכול היה להיות יופי של סדרה, במקום זה יצא ליוצרים שני סרטים בתוך סרט אחד/

שניים - עשר סדרה
סדרות מומלצות בנטפליקס

שניים עשר: חבר מושבעים מבלגיה והצרות שלהם מהבית

האם אישה שנאשמת בזה שרצתה את הבת שלה ואת חברתה הטובה עוד קודם לכן, באמת עשתה את זה? אולי יוצרי הסדרה שניים – עשר רצו שזו השאלה שתשאלו את עצמכם, אבל היא רחוקה מלהיות השאלה המעניינת בסדרה הזו. אז מה בכל זאת הופך אותה לכל כך מעניינת? תשובות בפנים.

הסיפור שלא סופר - נטפליקס
סדרות מומלצות בנטפליקס

הסיפור שלא סופר: סדרה מעולה על תרבות שוקעת

הסדרה התיעודית של נטפליקס, מתארת סיפורי ספורט קיצוניים בצורה שעוד לא ראית. יחד עם זאת, ואולי בלי לשים לב, היא מתארת את כל מה שמקולקל בתרבות הקפיטליסטית, ומראה איך אנשים עם רצון טוב, שרק רוצים להצליח, יכולים למצוא את עצמם בפסגה ובתהום – באותו זמן.

שטיסל עונה 3
סדרות מומלצות בנטפליקס

לאהוב את שטיסל ולהישאר בחיים

אני התאהבתי בשטיסל כבר בעונה הראשונה, וכאן אני מנסה להסביר את ההתאהבות ולתת את ההמלצה שלי למי שעוד לא צפה בעונה השלישית.

5 דרכים שיגרמו לגולשים ללחוץ על התוכן שלכם
ככה כותבים היום

5 דברים שכל מי שכותב '5 דברים ש..' חייב לדעת

הפוסט הכי יומרני שכתבתי בחיים, אבל אם לא מנסים לא מצליחים, לא? אז איך מצליחים לגרום לאנשים ללחוץ דווקא על הפוסט שלכם, בפיד האינסופי שלהם? או במילים אחרות, 5 דברים, שכל מי שכותב 5 דברים ש.. חייב לדעת.

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.