איך כותבים סינופסיס?

סינופסיס הוא אחד המסמכים החשובים ביותר בכתיבת תסריט לסרט או לסדרה. תסריט שיושב על טריטמנט טוב, שיושב על סינופסיס נכון לסיפור שלך - יכול להיות ההבדל בין תסריט נהדר לבין אינספור דראפטים מייאשים. אז מה כולל תהליך ליווי מקצועי לכתיבת סינופסיס?
How to write synopsis for film?

אזהרה:

"היי חבר/ה,

מה שלומך?

קראתי את ההצעה/לוגליין/סינופסיס ששלחת לי.

אהבתי.

אנחנו יכולים להתחיל לעבוד."

@screenwriting.tra לכתיבה יש כוח. יש לה את הכוח לרפא יש לה את הכוח לתקן את הכוח לדייק אבל כדי להפעיל את הכוח הזה אנחנו צריכים כל אחד מאיתנו וכל אחד מאיתנו להבין . את מנגנון היצירה הפרטי שלו ושלה. בסרטון הבא אני אסביר איך עושים את זה. #כתיבהיוצרת #כתיבהאישית #כתיבהמרפאת ♬ original sound – Screenwriting trainer
@screenwriting.tra לכתיבה יש כוח. יש לה את הכוח לרפא יש לה את הכוח לתקן את הכוח לדייק אבל כדי להפעיל את הכוח הזה אנחנו צריכים כל אחד מאיתנו וכל אחד מאיתנו להבין . את מנגנון היצירה הפרטי שלו ושלה. בסרטון הבא אני אסביר איך עושים את זה. #כתיבהיוצרת #כתיבהאישית #כתיבהמרפאת ♬ original sound – Screenwriting trainer

אם חיפשת עורך תסריט או מנחה סדנאות כתיבה שיסייע לך בפיתוח סינופסיס לתסריט שלך, וקיבלת הודעה בנוסח שמופיע שתי שורות למעלה, אני מציע לך לחשוב פעמיים לפני קפיצת הראש אל תוך העבודה המשותפת שכוללת, במקרים מסוימים, התחייבות לתקופה ארוכה.

יש לא מעט גישות שנוסחו על ידי גדולים ממני (רוברט מקי, סטיבן קינג, ערן ב.י ואחרים) לכתיבת תקציר הסיפור (לעניינו – סינופסיס). 

מניסיוני כתסריטאי ומחזאי, למדתי שאין אמת אחת בכל הנוגע לכתיבת סינופסיס ושמדובר במקרים רבים בתהליך מעגלי.

לכן, דווקא בשלב הקריטי הזה בכתיבת התסריט, אני מאמין שליווי של עורך תסריט מקצועי, יכול לסייע לך לגבש יסודות יציבים שיכולים למנוע הסתבכויות מיותרות בשלב הטריטמנט והדיאלוגים, ולאפשר לך להתמקד בדבר החשוב ביותר בתסריט שלך, והוא הדמויות והפעולות.

תהליך העבודה בסדנה לכתיבת סינופסיס לתסריט

לפני המנה העיקרית, חשוב לי להדגיש שאני לא יכול להתחייב בשום צורה שהסינופסיס יגרום למי שיקרא אותו להשקיע בתסריט. מה שאני מציע לך זו התקדמות הדרגתית ממפגש למפגש. הסינופסיס יהיה במצב הטוב ביותר בו הוא יכול להיות, בנקודה בה נחליט לעצור.

המפגשים יהיו אחת לשבועיים, כדי שיהיה לך מספיק זמן לעכל את ההערות, להתרחק כמה ימים מהטקסט ולשכתב אותו. התהליך יהיה מורכב מ – 4 מפגשים.

מפגש ראשון – קבלת החלטות בסיסיות לגבי הסינופסיס

במפגש הזה נחליט מי הגיבורה בתסריט. ייתכן מאוד שתגיע לסדנה במחשבה כי הגיבורה של התסריט שלך היא אזמרלדה, אבל הדמות הפועלת תהיה דווקא חולייטה. 

במהלך המפגש אנחנו נשים את אזמרלדה על שולחן הניתוחים ונבחן האם ומדוע מגיע לה להיות גיבורה. האם היא הדמות אשר השינוי המשמעותי ביותר בסיפור קורה לה? ואולי היא בעצם זו שגורמת לשינוי המשמעותי עבור חולייטה בעצם כניסתה לחייה?

אחרי שנבין מי הגיבורה ומה הופך אותה לגיבורה, נאפיין וננתח את דמות המשנה ונבין מה התפקיד שלה בתסריט (אנטגוניסטית, שותפה לדרך ואולי התפקיד שלה הוא להיות הרצון או הצורך של הגיבורה).

אחרי שנתגבש על הגיבורה ועל דמות המשנה, נבין מה הרצון של כל אחת מהן, מה הצורך שלהן ומה המכשולים שעומדים מולן להשגת מטרתן, נגבש לוגליין שיהיה מוסכם על שנינו. 

המטלה שלך למפגש הבא תהיה לערוך את הסינופסיס בהתאם למתווה שגובש במפגש הזה.

@screenwriting.tra אנשים כותבים לא תמיד מצליחים להעביר את מה שהם מנסים להעביר בדרך שגורמת לאנשים אחרים להבין את מה שהם מנסים להגיד. ברגע שאנחנו מכירים את המערכת היצירתית שלנו אנחנו יודעים איך להתמודד עם ביקורת ואנחנו מצליחים להבין מה אנחנו מנסים להגיד וככה אנחנו יודעים לסווג את הביקורות שאנחנו מקבלים על פי רלוונטיות ובעיקר אנחנו לומדים איך לא להיפגע מכל דבר שעוברים לנו. #כתיבהיוצרת #עריכהעצמית😎 #ביקורתבונה ♬ original sound – Screenwriting trainer

מפגש שני – בחינת האירוע מחולל בסינופסיס

האירוע המחולל הוא הנקודה המשמעותית ביותר בכל סיפור. השאלה שנעסוק בה היא למה אנחנו פוגשים את הדמות הספציפית הזאת בנקודה הספציפית הזו בחיים שלה. נחשוב יחד מה האירוע המחולל האמיתי של הסיפור (האם זה המפגש בין חולייטה לבין אזמרלדה?), נבין איזו נקודת זמן היא המתאימה ביותר לתחילת הסיפור, ומה הסיכון והסיכוי שכל אחת מהדמויות מקבלת כתוצאה מהאירוע המחולל.

חשוב לציין שאירוע מחולל הוא אירוע שמשנה את חייה של הגיבורה בצורה כזו שאין לה שום אפשרות להתנגד לו, גם אם היא מנסה בכל כוחה. 

מפגש שלישי – פעולות ומכשולים לאורך הסינופסיס

אחרי שנבין את המוטיבציות של הדמויות בסיפור ואת האירוע המחולל, ניכנס לעובי הקורה ונבין מה הגיוני שכל אחת מהדמויות הראשיות בסיפור (וחשוב שהדגש יהיה כאן עליהן ולא על כל אדם אחר) הייתה עושה בסיטואציה אליה היא נקלעה.

מה האפשרויות שעומדות מול כל אחת מהדמויות המרכזיות ומה יקרה אם הן יבחרו דווקא באפשרות שפחות משרתת את הסיפור. המטרה היא להכניס חיים לדמויות המרכזיות, כך שהן יהיו אלה שיפעלו ולא אנחנו נהיה אלה שמפעילים אותן כמו בובות על חוט. 

@screenwriting.tra

♬ original sound – Screenwriting trainer

מפגש רביעי – חלוקת הסינופסיס למערכות, נקודות מפנה וסוף

עד השלב הזה, אני מאמין שנגיע למצב בו הסיפור מגובש לכדי שלוש מערכות מובנות עם התחלה, אמצע וסוף. במפגש הזה אנחנו ננתח את האירועים המשמעותיים בסיפור, נבין איפה הגיבורה שלנו פועלת ואיפה היא משייטת (מצב לא בריא, היא חייבת לפעול כל הזמן להשגת המטרה), ונדבר על סוף הסיפור ועל איך הוא משרת את מה שחשוב לך להגיד בסיפור שלך.

התמה היא נושא מרכזי בו נעסוק בכל אחד מהמפגשים 

תמה היא הטענה המרכזית של הסיפור והטענה נגדית לו. 

דוגמה: 

טענה – חיים פשוטים בכפר מספקים יותר יותר מחיים בעיר גדולה. 

טענה נגדית – חיים בכפר ריקים ממשמעות ומעלימים את האדם בתוכם.

* כל סצנה בתסריט חייבת לשקף את התמה ולתת ביטוי לשתי האפשרויות. אם הרצון התמתי שלך הוא להראות שחיים בכפר הם חיים טובים, אז חובה עליך להראות גם את הטענה ההפוכה, כדי שהתסריט שלך לא יהיה דידקטי.

למה לכתוב את הסינופסיס דווקא איתי?

אחרי שסיימתי בהצטיינות את לימודי התסריטאות בסם שפיגל, התחלתי להנחות את חדר הכותבים החיפאי של איגוד התסריטאים, אותו אני מנהל ומנחה עד היום. סייעתי לעשרות תסריטאים לקדם את הפרויקטים שלהם, לימדתי ולמדתי מכל סינופסיס שקראתי ואת הניסיון והידע שצברתי אני מציע לך. אני לא מבטיח שהסינופסיס שלך יקבל פיתוח, אבל אני מבטיח לך שיחד נגלה על מה התסריט שלך ואיך הכי נכון לכתוב אותו.

תהליך עבודה ותשלום

אנחנו נעבוד בסט של ארבעה מפגשים והתשלום הוא על ארבעה המפגשים כיחידה אחת.

המפגשים בנויים בצורה כזו שאין ערך למפגש בודד, לכן ארבעת המפגשים מוערכים כיחידה.

אם אחרי ארבעה מפגשים נחליט, בהסכמה משותפת, להמשיך לעבוד על התסריט, נמשיך לארבעה מפגשים נוספים.

זו ההצעה שלי. אם תקבל/י אותה עליך לקחת בחשבון שצפויה לנו לא מעט עבודה, אבל אני בטוח ששנינו נפיק מהעבודה הזו המון. לפרטים נוספים אפשר ליצור איתי קשר ואני אחזור אליך בהקדם.

אפשר גם להירשם בחינם לחדרי הכותבים של איגוד התסריטאים, ולקבל פידבקים על הסינופסיס שלך. ניתן לעקוב אחר עדכונים בנוגע לתאריכי חדרי הכותבים ניתן בפייסבוק ובאתר האיגוד. הרשמה במיילים:

haifa@writersguild.org.il

או

TLV@writersguild.org.il

מידע נוסף על כתיבת תוכן ותסריטים אפשר למצוא באתר שלי >>

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

wix SEO
קידום אתרים

קידום אתר WIX: שישה תובנות של מקדם אתרים ושל – AI

בנית אתר בוויקס ורוצה למשוך לקוחות פוטנציאליים? הגיע הזמן לקדם אותו בגוגל. כאן אני אסביר לך איך עובד קידום אתרים אורגני על פי תוכנות – AI מובילות, ועל סמך הניסיון שלי כמקדם אתרים וכותב תוכן לקידום אתרים, כך שהאתר שלך יגיע למקומות הראשונים בתוצאות האורגניות של מנועי החיפוש בתוך זמן קצר.

- Vector graphic of a three-step process to embark on an informed SEO campaign. Step 1 titled 'Exposure' has a lightbulb symbolizing new ideas and strat
קידום אתרים

7 טיפים מקצועיים לקידום אתר הסטארטאפ שלך בעזרת תוכן

כמומחה לתוכן וקידום אתרים עם ניסיון רב בעבודה עם סטארטאפים, אני יודע שפיתוח הנוכחות המקוונת היא אתגר מרכזי עבור חברות הזנק צעירות. המטרה הסופית היא למשוך לקוחות פוטנציאליים למוצר או השירות החדשני שלכם. אבל קודם כל, עליכם להביא אותם לאתר שלכם. כאן נכנסות לפעולה אסטרטגיות קידום אתרים ממוקדות תוכן. בהסתמך על הניסיון שלי, הנה 7 הטיפים הטובים ביותר לקידום SEO של אתרי סטארטאפ:

קידום אתרים חד פעמי לסטארט-אפים
קידום אתרים

איך קידום אתרים יכול לעזור לסטארט-אפים לגייס סבב מימון נוסף

קידום דיגיטלי הוא כלי חשוב עבור כל סטארטאפ ששואף לגייס סבב מימון נוסף. באמצעות קידום דיגיטלי, אתה יכול למשוך את תשומת לבם של משקיעים פוטנציאליים, להציג את המוצר או השירות שלך בצורה הטובה ביותר ולגדיל את הסיכויים שלך לגייס את הכסף שאתה צריך כדי להצליח.

טיפים לקידום אתרים חד פעמי בעזרת סרטוני טיקטוק ויוטיוב
קידום אתרים

טיפים לקידום אתרים חד פעמי בעזרת סרטוני טיקטוק ויוטיוב

תוכן וידאו הוא כלי חזק לקידום אתרים. הוא יכול לעזור לך למשוך יותר תנועה לאתר שלך, לשפר את דירוג החיפוש שלך ולבנות מותג חזק יותר. כדי למנף את תוכן הווידאו שלך, עליך להתמקד ביצירת תוכן איכותי, רלוונטי ומעניין. תוכן הווידאו שלך צריך להיות מתויג כהלכה עם מילות מפתח רלוונטיות, ועלייך להפיץ אותו במגוון פלטפורמות. מדובר באסטרטגיה יעילה מאוד לקידום אתרים חד פעמי, שכן תוכן וידאו הוא סוג התוכן הנצפה ביותר באינטרנט, ואפשר לייצר אותו בקלות, באופן מקצועי ובלי לשבור את הכיס – מהטלפון הנייד.

Image for a blog post about recommended books, featuring the book 'Ai HaEfshar' by Dubi Zakhai. This image should depict a rich fantasy world where te
ספרים מומלצים

7 ספרים מומלצים בעברית שיחממו לכם את הלב

ברוכים הבאים למדריך המלצות הספרים שלנו, המוקדש במיוחד לספרות העברית העכשווית. במדריך זה, תמצאו אוסף מקיף של ספרים מומלצים בעברית שיצאו בהוצאה עצמית: מיצירות פורצות דרך ועד לספרים קלאסיים שעוצבו מחדש. אם אתם מחפשים חוויית קריאה מעמיקה, מרגשת, ומעשירה בעברית, אתם במקום הנכון.

ספרים מומלצים

אהבה, שלום ורדיפתם: המלצת קריאה אופטימית לזמן מלחמה

הספר הנפלא של הרב אריה גולדמן מביט על היחסים הבין אישיים דרך עדשה תורה. הרב אריה גולדמן עוסק בשאלות בסיסיות על יחסי גומלין בין בני אדם, כגון מדוע זה מאתגר לשמור על תקשורת נעימה וליצור קשרים חיוביים. הוא מתעמק בנושאים אלה על ידי מתן תובנות מבוססות תורה בשפה נגישה וניתנת להקשר.

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.