גם אני קרל: לני ריפנשטאהל בגרסה הליברלית

מה המצב גרמניה? מתי חזרתם לעשות סרטים דידקטיים עם מסר חד מימדי שצורח לך לתוך הפנים, ולא אמרתם? גם אני קרל? יכול לרגש, אבל לא כל אחד. המלצת צפייה שונה מבדרך כלל.
גם אני קרל - נטפליקס

'ניצחון הרצון' של הקולנוע הליברלי החד מימדי

כל מי שלמד קולנוע מתי שהוא בחיים שלו, צפה בסרט התעמולה הנאצי של היוצרת לני ריפנשטאהל ניצחון הרצון, מגרמניה של שנות ה-30 וה-40. מאז עברנו כברת דרך בעולם התרבות, ונראה שהקולנוע התקדם וגם היכולות של היוצרים לדבר בשפה שהיא לא מאוד דידקטית השתכללו, אבל האמת היא שאם תצפו בסרט 'גם אני קרל' בנטפליקס, אז תבינו שלא באמת עברנו כברת דרך כל כך משמעותית ב 70 השנה האחרונות.

אפשר לדבר על שנאת זרים בלי לעשות דמוניזציה לאף צד

נושא ההגירה באירופה, ונושא שנאת הזרים בכלל בעולם המערבי, הוא נושא שמעסיק יוצרים ליברלים וגם יוצרים שמרנים בכל תעשיית הבידור התרבות הפילוסופיה והאמנות בעולם. יש יוצרים שעושים את זה טוב כמו הסופר אנדרו מירנץ, שכתב ספר מעולה ומומלץ מאוד בשם antisocial

אבל אל מול יוצרים מוכשרים כמו מירנץ, וויל סטור ואחרים, יש יוצרים שבוחרים עדיין לעשות סרטים, ספרים ויצירות דידקטיות שמדברות בשפה אחת ושמראות צד אחד של נושא טעון מאוד. גם אם הם בוחרים לעשות את זה בצורה משוכללת יתר על המידה. 'גם אני קרל' חוטא בדיוק במקום הזה, ומסתכם שעתיים של סרט שמתחיל בפיצוץ (תרתי משמע), וממשיך בקול ענות חלושה.

מילה על העלילה

אז מה היה לנו שם? אסון משפחתי, ילדה חסרת עניין שבורחת ומגלה מציאות שמרנית שמושכת אותה לתוכה, אבא שמשתגע בגלל אובדן שמביא אותו למצב נפשי מעורער בלי שנכנסים יותר מדי לעומק הנפש של האיש, או במילים אחרות – היוצרים בחרו להתעסק יותר עם מוטיבים חוזרים שקופים מאוד, כמו ציפורים מתות ואורות בקצה מנהרה, ופחות עם עולמו הפנימי של אדם שחווה אובדן קשה מנשוא. 

ומה עכשיו? עכשיו האיש המסכן צריך ללכת ולחפש עכשיו את הבת הסוררת שלו. מה עוד יש לנו שם? אנשי ימין קיצוני שחיים באיזו שהיא תאוריית קונספירציה מוגזמת, ימין שיוצר כאוס מוגזם וחסר פרופורציה, עדי ולעשות הפיכה באירופה.

פוליטיקה בצד אבל מה עם הסיפור?

יש לי דברים להגיד בנושא הזה, אבל הם לא מתאימים לדיון שלנו כאן, מה גם שאני חושב שהיצירה הזו לא מתעסקת בנושא הפוליטי בצורה מספיק אינטיליגנטית ומכבדת, כדי שאני אתייחס אליה בצורה אינטליגנטית ומכבדת, אז אני ארשה לעצמי לדלג להתעסק נטו בסיפור. 

אז יש כאן אירוע מחולל שמפעיל את העלילה באמצעות פיצוץ שנגרם בבניין משפחתי שבו חיים גיבורי הסרט, ושבעצם הופך את החיים שלהם ב-180 מעלות. מה קורה אחר כך? לא הרבה. מה שאתם רואים בתקציר זה פחות או יותר מה שקורה בהמשך הסרט. מספיק לראות את הטריילר כדי להבין את העלילה כולה. 

גם מבחינת מהלך רגשי של הדמויות לא באמת קורה הרבה. הגיבורה מתחילה בנקודה שלא אכפת לה כל כך מהמצב בבית שלה, בטח שלא מהמצב באירופה, ממשיכה למקום שהוא היא רוצה לברוח ולא לחזור הביתה, אחרי שהיא חוזרת הביתה היא אפילו לא אומרת שלום לאמא שלה, אחר כך היא אוכלת את עצמה על זה, אחר כך היא שוב בורח, ואת הסוף אני לא אגלה לכם, אבל מבחינת מהלך רגשי לא קורה שם יותר מידי.

לא לבעלי חוש ביקורתי חזק

אז מה עוד יש לנו שם? כמו שאמרתי, ימין קיצוני שמשתמש באמצעים ציניים כדי ליצור סיטואציה פוליטית שתאפשר בסופו של דבר הפיכה באירופה. אם יש לכם חוש ביקורתי יש סיכוי די טוב שהסרט הזה יעצבן אתכם. 

לי היה קשה מאוד לעבור את השעה הראשונה ולצפות בסרט עד הסוף, אבל אם אתם בעד עולם של שחור ולבן ואם אתם רואים את המציאות דרך משקפיים של אמת ולא אמת או אמת ושקר, אז יכול להיות שאתם תחשבו שהסרט הזה הוא טוב ואולי אפילו מרגש. כן, מניפולציות רגשיות זה משהו שלא חסר ב – גם אני קרל.

 

אם אהבת את ההמלצה ואם יש לך חיבה לרומנים פסיכולוגיים עמוקים, לחיצה על התמונה הבאה תעשה לך את היום >>

הנחמה שעבר לאבסורד - רומן פסיכולוגי

 

לעוד סרטים וסדרות מומלצים בנטפליקס>>

ארז פולק

ארז פולק

תסריטאי ומחזאי, בוגר מצטיין של מסלול תסריטאות של בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה - סם שפיגל. יצירותיו עוסקות בשאלת הזהות של האדם בתוך החברה וביחסי הגומלין שבין הפרט כמערכת שפועלת בתוך מערכת של מערכות לבין המערכות האנושיות השונות כמו - בתי חולים, צבא, משטרה, זוגיות, משפחה ועוד. המחזה 'המשחק' עלה במסגרת פסטיבל 'תאטרון קצר' של צוותא והוא זמין לצפייה ביוטיוב. בקרוב יראה אור ספרו הראשון - 'הנחמה שמעבר לאבסורד'.

מעניין? רוצה לקרוא עוד?

התורה כולה פרק 2
סדרות מומלצות בנטפליקס

התורה כולה פרק 2: ביקורת עצמית בתוך החושך הגדול

את פוסט הזה אני יושב לכתוב במדרגות שבין רחוב הנטקה לרחוב האורן בחיפה, בשעה רבע לתשע במוצאי שבת, כשמאות מפגינים עושים את דרכם חזרה ממרכז חורב הביתה. לא הייתי איתם בהפגנה, אני גר קרוב ופשוט רציתי למצוא מקום שקט לכתוב בו את ההמלצה. בבית לא שקט כרגע, והמולת הקרע בעם ישראל מהווה, באופן פרדוקסלי ואולי גם פלאי, מקום שקט ומכיל יותר מאשר הבית.

התורה כולה - פרק 1
אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

התורה כולה: סיפורו של משה – פרק 1

"התורה כולה" מנסה להציג את סיפור חייו של משה ואת יציאת מצרים מפרספקטיבות שונות, כולל הזווית האסלאמית המופיעה בקוראן. הסדרה מעלה תובנות מעניינות לגבי תהליך ההתפתחות של משה ונוגעת בנושאים כמו רצון חופשי וזכויות נשים. הסדרה מעוררת מחשבה ומהווה נקודת מבט ייחודית על אחד הסיפורים המשמעותיים ביותר בתנ"ך. בעיקון לא מתאימה לצפייה עם ילדים, אבל אני צופה עם שלי.

סדרות מומלצות בנטפליקס

גם אלוהים צריך לפרוק כמו אדם (סנדלר) SPACEMAN

מאחורי כל אלה עומד צורך תמידי לפרוק, לתור אחר אהבה עצמית חמקמקה. ואם לא אהבה אז לפחות אהדה, ואם לא אהדה אז לפחות סיבולת, ואם לא סיבולת אז לפחות שלא נסבול.

אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

שיר השירים אשר לשלמם: החבר'ה הטובים שלא מפספסים הפגנה וישרפו כולם

להורים שלנו לא היה שום דבר. מהאדמה הם בנו את עצמם, קמו מאפר. אנחנו בני שישים עכשיו, שבעים עכשיו, יתומים מאם, יתומים מאב. נתנו לכם חיים טובים ואתם מזלזלים. יושבים אצל פסיכולוגים בספה ומתבכיינים על כן חיבוקים – לא חיבוקים. שם למעלה יושב גנב על כסא מלוכה ועל ראשו כובע להבה. שלחנו יד וקיבלנו כוויה.

ייעוץ-לכותבים

מה צריך לעשות?

בתור עורך תסריט ומנחה סדנאות כתיבה וחדרי כותבים, וכנציג של איגוד התסריטאים, כותבים רבים שואלים אותי שאלות רבות שמסתירות שאלה גדולה אחת: מה צריך לעשות כדי שמה שכתבתי יצליח? אם השאלה הזו מטרידה גם אותך, אז אני מאמין שהגעת למקום הנכון.

אני (את/ה) זה הדבר החשוב בעולם

בואי נקח לנו יום (אני מתגעגע אלייך)

אני רואה שלא טוב לך בימים האחרונים ואני פוחד להאשים את עצמי בזה, אז אני שומר על מרחק. אני שונא את האינטסטינקט המחורבן והמקולל הזה. מה אם לא היינו צריכים לעבוד עכשיו? אם היינו לוקחים לנו יום ושוכבים כל היום, לא עושים כלום – רק שוכבים כל היום?

רוצה שהתוכן שלך ייצר המרות?

אני כאן כדי שהתוכן שלך יעבוד בשבילך

small_c_popup.png

Let's have a chat

Learn how we helped 100 top brands gain success.