אזהרה:
"היי חבר/ה,
מה שלומך?
קראתי את ההצעה/לוגליין/סינופסיס ששלחת לי.
אהבתי.
אנחנו יכולים להתחיל לעבוד."
@screenwriting.tra לכתיבה יש כוח. יש לה את הכוח לרפא יש לה את הכוח לתקן את הכוח לדייק אבל כדי להפעיל את הכוח הזה אנחנו צריכים כל אחד מאיתנו וכל אחד מאיתנו להבין . את מנגנון היצירה הפרטי שלו ושלה. בסרטון הבא אני אסביר איך עושים את זה. #כתיבהיוצרת #כתיבהאישית #כתיבהמרפאת ♬ original sound – Screenwriting trainer
אם חיפשת עורך תסריט או מנחה סדנאות כתיבה שיסייע לך בפיתוח סינופסיס לתסריט שלך, וקיבלת הודעה בנוסח שמופיע שתי שורות למעלה, אני מציע לך לחשוב פעמיים לפני קפיצת הראש אל תוך העבודה המשותפת שכוללת, במקרים מסוימים, התחייבות לתקופה ארוכה.
יש לא מעט גישות שנוסחו על ידי גדולים ממני (רוברט מקי, סטיבן קינג, ערן ב.י ואחרים) לכתיבת תקציר הסיפור (לעניינו – סינופסיס).
מניסיוני כתסריטאי ומחזאי, למדתי שאין אמת אחת בכל הנוגע לכתיבת סינופסיס ושמדובר במקרים רבים בתהליך מעגלי.
לכן, דווקא בשלב הקריטי הזה בכתיבת התסריט, אני מאמין שליווי של עורך תסריט מקצועי, יכול לסייע לך לגבש יסודות יציבים שיכולים למנוע הסתבכויות מיותרות בשלב הטריטמנט והדיאלוגים, ולאפשר לך להתמקד בדבר החשוב ביותר בתסריט שלך, והוא הדמויות והפעולות.
תהליך העבודה בסדנה לכתיבת סינופסיס לתסריט
לפני המנה העיקרית, חשוב לי להדגיש שאני לא יכול להתחייב בשום צורה שהסינופסיס יגרום למי שיקרא אותו להשקיע בתסריט. מה שאני מציע לך זו התקדמות הדרגתית ממפגש למפגש. הסינופסיס יהיה במצב הטוב ביותר בו הוא יכול להיות, בנקודה בה נחליט לעצור.
המפגשים יהיו אחת לשבועיים, כדי שיהיה לך מספיק זמן לעכל את ההערות, להתרחק כמה ימים מהטקסט ולשכתב אותו. התהליך יהיה מורכב מ – 4 מפגשים.
מפגש ראשון – קבלת החלטות בסיסיות לגבי הסינופסיס
במפגש הזה נחליט מי הגיבורה בתסריט. ייתכן מאוד שתגיע לסדנה במחשבה כי הגיבורה של התסריט שלך היא אזמרלדה, אבל הדמות הפועלת תהיה דווקא חולייטה.
במהלך המפגש אנחנו נשים את אזמרלדה על שולחן הניתוחים ונבחן האם ומדוע מגיע לה להיות גיבורה. האם היא הדמות אשר השינוי המשמעותי ביותר בסיפור קורה לה? ואולי היא בעצם זו שגורמת לשינוי המשמעותי עבור חולייטה בעצם כניסתה לחייה?
אחרי שנבין מי הגיבורה ומה הופך אותה לגיבורה, נאפיין וננתח את דמות המשנה ונבין מה התפקיד שלה בתסריט (אנטגוניסטית, שותפה לדרך ואולי התפקיד שלה הוא להיות הרצון או הצורך של הגיבורה).
אחרי שנתגבש על הגיבורה ועל דמות המשנה, נבין מה הרצון של כל אחת מהן, מה הצורך שלהן ומה המכשולים שעומדים מולן להשגת מטרתן, נגבש לוגליין שיהיה מוסכם על שנינו.
המטלה שלך למפגש הבא תהיה לערוך את הסינופסיס בהתאם למתווה שגובש במפגש הזה.
@screenwriting.tra אנשים כותבים לא תמיד מצליחים להעביר את מה שהם מנסים להעביר בדרך שגורמת לאנשים אחרים להבין את מה שהם מנסים להגיד. ברגע שאנחנו מכירים את המערכת היצירתית שלנו אנחנו יודעים איך להתמודד עם ביקורת ואנחנו מצליחים להבין מה אנחנו מנסים להגיד וככה אנחנו יודעים לסווג את הביקורות שאנחנו מקבלים על פי רלוונטיות ובעיקר אנחנו לומדים איך לא להיפגע מכל דבר שעוברים לנו. #כתיבהיוצרת #עריכהעצמית😎 #ביקורתבונה ♬ original sound – Screenwriting trainer
מפגש שני – בחינת האירוע מחולל בסינופסיס
האירוע המחולל הוא הנקודה המשמעותית ביותר בכל סיפור. השאלה שנעסוק בה היא למה אנחנו פוגשים את הדמות הספציפית הזאת בנקודה הספציפית הזו בחיים שלה. נחשוב יחד מה האירוע המחולל האמיתי של הסיפור (האם זה המפגש בין חולייטה לבין אזמרלדה?), נבין איזו נקודת זמן היא המתאימה ביותר לתחילת הסיפור, ומה הסיכון והסיכוי שכל אחת מהדמויות מקבלת כתוצאה מהאירוע המחולל.
חשוב לציין שאירוע מחולל הוא אירוע שמשנה את חייה של הגיבורה בצורה כזו שאין לה שום אפשרות להתנגד לו, גם אם היא מנסה בכל כוחה.
מפגש שלישי – פעולות ומכשולים לאורך הסינופסיס
אחרי שנבין את המוטיבציות של הדמויות בסיפור ואת האירוע המחולל, ניכנס לעובי הקורה ונבין מה הגיוני שכל אחת מהדמויות הראשיות בסיפור (וחשוב שהדגש יהיה כאן עליהן ולא על כל אדם אחר) הייתה עושה בסיטואציה אליה היא נקלעה.
מה האפשרויות שעומדות מול כל אחת מהדמויות המרכזיות ומה יקרה אם הן יבחרו דווקא באפשרות שפחות משרתת את הסיפור. המטרה היא להכניס חיים לדמויות המרכזיות, כך שהן יהיו אלה שיפעלו ולא אנחנו נהיה אלה שמפעילים אותן כמו בובות על חוט.
@screenwriting.tra ♬ original sound – Screenwriting trainer
מפגש רביעי – חלוקת הסינופסיס למערכות, נקודות מפנה וסוף
עד השלב הזה, אני מאמין שנגיע למצב בו הסיפור מגובש לכדי שלוש מערכות מובנות עם התחלה, אמצע וסוף. במפגש הזה אנחנו ננתח את האירועים המשמעותיים בסיפור, נבין איפה הגיבורה שלנו פועלת ואיפה היא משייטת (מצב לא בריא, היא חייבת לפעול כל הזמן להשגת המטרה), ונדבר על סוף הסיפור ועל איך הוא משרת את מה שחשוב לך להגיד בסיפור שלך.
התמה היא נושא מרכזי בו נעסוק בכל אחד מהמפגשים
תמה היא הטענה המרכזית של הסיפור והטענה נגדית לו.
דוגמה:
טענה – חיים פשוטים בכפר מספקים יותר יותר מחיים בעיר גדולה.
טענה נגדית – חיים בכפר ריקים ממשמעות ומעלימים את האדם בתוכם.
* כל סצנה בתסריט חייבת לשקף את התמה ולתת ביטוי לשתי האפשרויות. אם הרצון התמתי שלך הוא להראות שחיים בכפר הם חיים טובים, אז חובה עליך להראות גם את הטענה ההפוכה, כדי שהתסריט שלך לא יהיה דידקטי.
למה לכתוב את הסינופסיס דווקא איתי?
אחרי שסיימתי בהצטיינות את לימודי התסריטאות בסם שפיגל, התחלתי להנחות את חדר הכותבים החיפאי של איגוד התסריטאים, אותו אני מנהל ומנחה עד היום. סייעתי לעשרות תסריטאים לקדם את הפרויקטים שלהם, לימדתי ולמדתי מכל סינופסיס שקראתי ואת הניסיון והידע שצברתי אני מציע לך. אני לא מבטיח שהסינופסיס שלך יקבל פיתוח, אבל אני מבטיח לך שיחד נגלה על מה התסריט שלך ואיך הכי נכון לכתוב אותו.
תהליך עבודה ותשלום
אנחנו נעבוד בסט של ארבעה מפגשים והתשלום הוא על ארבעה המפגשים כיחידה אחת.
המפגשים בנויים בצורה כזו שאין ערך למפגש בודד, לכן ארבעת המפגשים מוערכים כיחידה.
אם אחרי ארבעה מפגשים נחליט, בהסכמה משותפת, להמשיך לעבוד על התסריט, נמשיך לארבעה מפגשים נוספים.
זו ההצעה שלי. אם תקבל/י אותה עליך לקחת בחשבון שצפויה לנו לא מעט עבודה, אבל אני בטוח ששנינו נפיק מהעבודה הזו המון. לפרטים נוספים אפשר ליצור איתי קשר ואני אחזור אליך בהקדם.
אפשר גם להירשם בחינם לחדרי הכותבים של איגוד התסריטאים, ולקבל פידבקים על הסינופסיס שלך. ניתן לעקוב אחר עדכונים בנוגע לתאריכי חדרי הכותבים ניתן בפייסבוק ובאתר האיגוד. הרשמה במיילים:
haifa@writersguild.org.il
או
TLV@writersguild.org.il